Hej,
Jag har läst många liknande frågor här på forumet, men ändå inte riktigt blivit klok ändå på hur jag ska bokföra den första fakturan på leasingbilen (Lätt lastbil, klassad som personbil av skatteverket). Vi hade en lätt lastbil som inbyte, den fick vi 93750kr för, därav "inbetalningen".
Min faktura ser ut så här:
Första förhöjd leasingavgift: 75000
Inbetalning: -93750
Förskottskostnad: 342 (vi hämtade bilen 2 dagar i förväg)
Leasingavgift (mars) 2890
Uppläggningsavgift: 595
Fakturaavgift: 55
Moms: 19721
Totalt: 4853
Finns det någon som har erfarenhet av hur man bokför detta på rätt sätt i vårt lilla aktiebolag med kontantmetod?
Kan jag "klumpa ihop" alla kostnader som har med leasing att göra och lägga in som leasingkostnader? Eller blir det helt fel?
/Kristina
Hej. Hur jag ska bokföra leasing lätt lastbil. Första inbetald jag har gjörd med kort.
1. kontantnota
avser första förhöjda leasingavgift 46 000
moms 11 500
total 57 500
2. första katura:
Extra leasingavg exkl moms 46000
Interimsleasingavgift 1543
Leasingavgift 2573
Uppläggningavgift 49
Tidigare inbetald extra leasingavgift inkl moms -57 500
moms 25% på 50641,80 12660,45
Öresavrundning -0,25
Total i SEK 5802
3. Faktura faktura varje månad:
leasingavgift 2573
administrationsavgift 49
moms 25 % på 2622 655,51
öres 0,49
total 3278
Tack.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.