Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra fakturering av hotellnätter

Hej. Jag ska jobba på annan ort med hotellövernattningar. När jag skriver fakturan ska jag jag då skriva priset exl pris eller inkl pris? Kunden får sedan betala plus moms naturligvis.
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom du fakturerar kunden som får betala moms är det väl mest rätt att ta priset ex moms
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mathias

Signaturen burbage har rätt men det kan vara lite mer komplicerat än så. Men om du fakturerar momsade priser till din kund blir det moms på momsen – och det är inte tillåtet.

Jag vet inte hur du gör men en ”resa” brukar vanligen också resultera i en reseräkning mellan dig som privatperson och dig som företag – och i det snittet skall du som privatperson naturligtvis även få ersättning för den moms du har lagt ut privat. Detta gäller också utlägg via ditt företagskort men där är momsen redan en företagsintern fråga.

Men när du sedan använder den reseräkningen som underlag för din kundfaktura gäller det att du tar bort all svensk moms (för hotell, biljetter, taxi etc.) innan du fakturerar kunden – den momsen skall stanna som en affär mellan dig som privatperson och ditt företag. Om man debiterar moms på momsen jackar man dessutom onödigtvis upp kostnaden för kunden.

Det är sedan den ”svenskmomsrensade” reseräkningen som utgör underlaget för din kundfaktura – och på den kommer det sedan sedvanlig svensk moms som ditt kundföretag får dra av. Detta är min uppfattning – är kanske bäst att tillägga.

Mvh Roffe