Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra felaktigt dagsavslut

Obemannad gårdsförsäljning och betalning via swish. Kunderna skriver själva vad de handlar och betalar. Jag har gjort dagsavslut enligt kundernas lista och kollat av den mot bankens kontoutdrag.
Nu när jag satt och dubbelkollade allt inför inlämning av bokföringen, så ser jag att några av kundernas betalning (som de inte skrivit upp på listan, vissa glömmer och bara swischar) hade kommit in på fel dag, försäljning på söndagen verkar registreras på måndagen för vissa kunder..  därför har de inte registrerats på dagsavslutet för den aktuella dagen. Kan man ändra dagsavslutet inne i visma. Eller kan man enklast ta bort det och bara göra ett nytt? Även om det är några månader sen?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vad jag kunde se så har du programmet Visma eEkonomi och jag har kollat med en kollega hur det kan hanteras i det programmet och fick följande svar: 

 

"Frågan är hur du skapat dagsavslutet, har du skapat en bankhändelse och matchat så kan du ångra bankhändelsen, ändra och matcha bankhändelsen på nytt.

Har du skapat en manuell verifikation kan du gå in på verifikationen under Bokföring - Verifikationer och välja att redigera verifikationen. Där inne kan du sedan ändra konton samt belopp (förutsatt att du inte låst bokföringen i programmet)"

 

Du kan även rent bokföringsmässigt göra en spegelvänd verifikation med samma datum som den gamla och göra en ny med rätt siffror och rätt datum. Var uppmärksam dock om din korrigering ändrar din momsbeloppet och du har redan deklarerat för den perioden så kommer du behöva göra om momsen. Det låter dock som att det snarare handlar om felaktiga datum och inte belopp men alltid bra att påminna.

 

Ha det fint!

/ Josefine