Hej,
Leasing är inte min starka sida men ser att du inte har fått nåt svar så gör ett försök.
Om vi börjar med den förhöjda första avgiften, där är det endast halva momsen som är avdragsgill resterande delen av momsen bokför man på kostnadskontot för leasingen.
Svar på fråga 1. "Hur bokför jag den förhöjda avgiften? Börjar jag med totala köpesumman någonstans?"
Om jag då har tolkat dig rätt så var den första avgiften på 64 625 kr (51 700 kr exkl moms) och då kan du bokföra det så här:
2440/1930 64 625 kr (du väljer konto 2440 om du använder faktureringsmetoden och 1930 om du bokför enligt kontantmetoden)
2641 6 462,50 kr (halva momsen)
5615 58 162,50 kr (51 700 + halva momsen)
Många väljer att periodisera denna kostnaden och väljer du att göra detta så använder du konto 1720 (förutbetalda leasingavgifter) istället för konto 5615.
När det då är dags för bokslut ska du sedan boka om en del av saldot på konto 1720 och istället debitera konto 5615. Sedan fortsätter du på detta sätt vid kommande bokslut tills hela din periodiseringsperiod har gått.
"Börjar jag med totala köpesumman någonstans?" Vad tänker du på här? Du leasar en bil så du har ju ingen total köpesumma.
Fråga 2. "Hur bokför jag faktura ett med olika poster?"
Den förhöjda första avgiften har vi redan gått igenom ovan.
Interimsleasingavgift vad menar du med det? Inte riktigt med där.
Följande kostnader borde du kunna bokföra så här:
1930/2440 4 644 kr leasingavgift
2641 464,40 (halva momsen)
5615 4 179,60 kr (leasingavgiften exkl moms + halva momsen)
6570 595 kr uppläggningsavgift bokförs normalt mot detta konto
5615 55 kr administrationsavgift bokförs oftast mot samma konto som fakturan avser
Vet att du inte får svar på allt här, men återkom gärna med mer info och jag hoppas att vi har andra användare på vårt forum som är duktiga på det här med leasing och kan guida dig vidare i denna tråd.
Du kan läsa mer vad som gäller om leasing i Skatteverket pdf
moms vid inköp eller hyra av bilarHa en trevlig helg!
/Cecilia