Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning av begagnade varor?

Hej,
jag skulle behöva hjälp med bokföring av vinstmarginal varor. Jag tar emot begagnade varor utan betalning. När varan blir såld då betalar jag kunden . Min fråga är hur bokför jag detta? Det är aktiebolag.

Kan någon hjälpa mig med detta?
Mvh
Violetta

33 SVAR 33
Fd medlem
Inte tillämpbar

nu blev det dubbla inkomster när jag bokförde det som debet på företagskontot. eftersom de pengarna kom in på kontot eg via "inbetalning kundfaktura ##"
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,
Hur man fixar till faktureringen i ditt program får du ta med supporten men min gissning är att du måste ha en artikel till. Den kan heta provosion rätt och slätt och den skall markeras med momssatsen 25%. Din faktura kommer i så fall att ha två rader, en för den förmedlade sadeln och en för din provision.

Jag har själv handlat lite på nätet av firmor som förmedlar varor (t.ex. Bukowskis) och den faktura man då får ser ut på det sättet jag beskrev ovan.

Hälsningar
Pär Gustavsson
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Precis som Pär är inne på måste du lägga upp två artiklar på fakturan. Den ena kan heta provision och ha 25% moms för att registrera provisionen på 1000:- och moms på 250:-.
Den andra har du precis som nu 0% moms på där du registrerar 10 000:- så räknar inte programmet fram någon moms på det beloppet.

I dagsläget kan du i Visma eEkonomi inte styra försäljningen till ett skuldkonto (2443) utan programmet kommer automatiskt boka detta mot konto 3054 eller motsvarande beroende på vilken artikelkontering du har valt på artikeln och hur dina inställningar ser ut under Inställningar - Artikelkonteringar.

När du har skapat en sådan faktura får du skapa en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer där du bokför om beloppet från försäljningskontot till 2443.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

kan du skriva igen alla steg i tur och ordning hur jag skall bokföra

jag skickar faktura med 2 olika artiklar en med förmedling 0% moms
en med provision 25 % moms

sen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Eftersom förmedlingen automatiskt hamnar på konto 3054 i programmet gör du en Manuell verifikation för att boka om beloppet till 2440. Den bör innehålla följande rader:
3054 Kredit (om detta konto används i din artikelkontering)
2443 Debet
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fd medlem
Inte tillämpbar

TACK

Nu är jag med 😃
Nu måste jag ändra de jag redan gjort fel...jag har ju fakturor där jag bara har en post som heter förmedling där jag bakat ihopo pris och provision. dem är redan skickade och betalda och bokförda.. hur gör jag med dem?
Fd medlem
Inte tillämpbar

en fråga till
enligt bilden ovan skall jag inte sätta debit på 3400 och 2611 någon gång under förloppet ? blir det inte fel då?

Nu har jag lyckats ändra mina/ gjort nya artikelkonteringar så att fakturerat belopp går in på rätt konto vid inbetalning 😃
men även fast jag gör konteringar på mina redan gjorda poster och sen gör om dem på detta sätt som bilden ovan visar så stämmer inte mina saldon på kontona...

Hej!

3400 och 2611 på fakturan hamnar i kredit.
Detta är endast provisionen som ju alltså är din inkomst och din utgående moms. Den ska inte sättas i debet eftersom du då skulle bokfört en minskad försäljning igen.
Din vidarförsäljning bokas på 2443 och när du betalar ut de pengarna så minskas 2443 eftersom du då inte har någon skuld längre.

Vilka konton är det som har ett felaktigt belopp?
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hej. Hur ska jag bokföra försäljning inom EU som ska beläggas med Vinstmarginalbe....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra vinstmarginalbeskattning bilar - förmedlingstjänst.

Hur ska jag bokföra försäljning av begagnade bilar vid förmedling dvs inte köper in och bokför som lagervara?

Företaget förmedlar en tjänst och tar en provision och därmed bokförs försäljningen som en tjänst, konto 3041 eller ska man bokföra försäljningen som positiv VMB? Företaget har aldrig ägt bilen utan pengarna går bara in och ut på kontot.

Är det annars korrekt att boka in varje bil som förmedlas på konto 3211/3212 och konto 4211/4212 dvs att dessa tar ut varandra (intäkter/kostnader) och därmed blir bilarna med i omsättningen i bolaget? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, i dagsläget säljer vi med förenklad VMB för det mesta.

för enkelhetens skull har jag tagit en klumpsumma i exemplet de är självklart inte så vi gör, utan vi gör alla försäljningar för sig. 

exempel
1930 K bank                                     10000kr
4021 D inköp VMB förenklad           10000kr

1930 D bank                                    30000kr
3021 K försäljning VMB förenklad   30000kr

Sen i slutet på momsperioden tar vi skillnaden på 4021 och 3021
= vinstmarginal 20000kr

3028 positiv VMB omföringskonto  D 20000kr
3030 positiv VMB 25 %                   K16000kr (20000kr-20%) Momskod (07)
2616 utgående moms VMB 25 %   K 4000kr  (20000kr x 0.2) Momskod (10)
-----

Nu har vi tagit in och ska sälja på kommission med förenklad VMB.
exempel vi säljer för 10000kr på kommission och vi tar 40%.

1930 D bank                                    10000kr
3021 K försäljning VMB förenklad   10000kr

2440 K leverantörsskuld                   6000kr
4021 D inköp VMB förenklad            6000kr

NU TILL FRÅGAN
kan jag sluta där eller måste jag bokföra momsen för detta direkt när vi säljer på kommission. eller kan jag göra den som vanligt eftersom att dessa siffror också kommer att läggas på 4021 och 3021 där jag senare kommer att göra som exemplet ovan inför momsperioden. 

hoppas någon förstår vad jag menar. det blir lite luddigt när jag ska förklara.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Julia!

Jag kan inte se att det skulle vara något problem med att vänta med att bokföra och räkna ut momsen även på kommissionsförsäljningen till slutet av momsperioden, men kontrollera gärna med Skatteverket för säkerhets skull.