Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning av inventarier till annat eu-land

Hej,

 

Vi har sålt en helt avskriven inventarie till England. Detta gjordes i okt och behandlades då som eu försäljning. Jag skapade en faktura med försäljningskonto 3058, ingen moms. På fakturan hade jag köparens VAT nr. Denna försäljningen redovisades i momsrapporten för Okt samt i  periodisk sammanställning vid årets slut för kvartal 4.

 

Nu till frågan. Detta måste ju ombokas till försäljning av inventarie. Inköpspriset för hela maskinen var 420 065 kr. Försäljningspriset 111 210 kr. 

Nedan är det som är bokfört samt bortbokningen av inbetalningen.

 

D 1510   111 210         K 3058 111 210

 

Vet ju att jag ska boka bort inventarien ur registret alltså  K 1220 420 065  D1229 420 065 så att inventarien lyfts ur bokföringen, men hur korrigerar jag från konto 3058 till 3973 (vinst avyttring inv) 

Kan jag bara debitera 3058 och kreditera 3973, men då hamnar ju detta på momsrapporten. Kan jag då välja att inte redovisa beloppet på momsrapporten till skatteverket.  Då blir ju det ju nollad försäljning i vår redovisning även om det hamnar på olika månader och ligger då på 3973. ????

 

Tacksam för svar!

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Du är helt inne på rätt spår, du ska debitera försäljningskontot och kreditera kontot för vinst. Bokningen görs det datum försäljningen skedde och du gör enligt följande:

Konto Debet Kredit
1220 - Inventarier och verktyg   420 065
1229 - Ackumulerade avskrivningar på inventarier och verktyg

420 065

 
3973 - Vinst vid avyttring av maskiner och inventarier

 

111 210
3058 - Försäljn varor EG momsfri

111 210

 


Du har också rätt i att konto 3058 denna gången inte ska påverka momsrapporten eftersom du redan redovisat det vid bokföring av försäljningen, det är momskoden på kontot som styr om kontot redovisas där eller ej.

Jag ser att du har Visma Administration och där har vi ingen färdig lösning för att kunna ta bort momskoden tillfälligt på kontot och därför kommer du få reglera detta manuellt. Du gör alltså exakt samma bokning som jag beskrivit ovan men får rätta rutan manuellt på Skatteverkets hemsida när du gör din momsdeklaration. Detta gör att underlaget från Admin kommer skilja sig mot det som blir redovisat hos Skatteverket men själva bokningen och din redovisning blir korrekt. 


Ha en trevlig helg! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Tack för ett mycket utförligt och bra svar.