Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra galamiddag och tävlingsbidrag

Hej!

Jag jobbar på ett kommunikationsföretag där 6 st av våra anställda har varit på en galamiddag. Galamiddagen var pga en slags tävling till vilken vi har skickat in bidrag. (På denna gala skulle vinnar-byrån utses.) Detta går väl som representation antar jag (180 kr per person)?

Men för de bidrag som vi har skickat in så ska vi också betala tävlingsbidrag om 9731 kr. Vad ska jag boka detta på?

Tack!!

MVH
Hedvig
3 SVAR 3

Bokför kostnaden som marknadsföring om det är frågan om något som kan höja er försäljning. Galamiddagen kan ses som representation eller som marknadsföringskostnader alternativt internrepr. Ur skattesynpunkt är marknadsföringskostnader bäst då de är avdragsgilla. Är det någon form av representation så är denna kostnad ej avdragsgill fr.o.m. 2017-01-01 och då måste man använda framskattade pengar att betala med. D.v.s. först betala bolagsskatt med 22% och sedan betala kostnaden. Sedan är det upp till samvete och dig själv att avgöra. Skulle kunna bygga upp en argumentation mot skatteverket om det skulle bli tvist. 

Okej, tack snälla för hjälpen. Ev att marknadsföringskostnader är aktuellt i detta fallet. Ja vi har ju brutet räkenskapsår (31 juni) och vad jag förstår så får vi fortsätta på de gamla representationsreglerna tills vårat nya år börjar?  

Ja du får använda de gamla reglerna fram till till sista juni, vid brutet räkenskapsår