Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

elinawis
MEDLEM

Bokföra import från Kina och Sendify tullfaktura

Hej!

Jag har surfat runt på google och fått olika svar så försöker jag ställa frågan här istället.

Jag har gjort ett varuinköp ifrån Kina (pappersförpackningar).

Fakturan som jag fick ifrån leverantören var på 350 CNY.

I svenska kronor totalt med dåvarande kurs 556,54 SEK och och betalningen gjordes via Taobao Pay med företagets bankkort.

Sedan fick jag en fraktavi och tullfaktura från Sendify på 446 SEK och 221 SEK, båda exklusive moms. 

Hur ska jag redovisa moms? Eftersom alla belopp är exklusive moms, ska jag själv lägga till moms vid bokföringen (typ som omvänd skattskyldighet vid inköp inom EU)?

Detta har jag ställt upp som följande:

4545 Import av varor, 25% moms     Debet 556,54 :-

1930  Företagskonto                           Kredit 556,54 :-

Fraktavi:

5710 Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution   Debet 446 :-

1930 Företagskonto   Kredit 446:-

Tullfaktura:

5720 Tull- och speditionskostnader Debet 221:-

1930  Företagskonto   Kredit 221:-

Skulle vara tacksam om ni kunde ställa upp en kontering om hur allt detta skall vara om inte ovanstående stämmer.

Två sista frågor:
1. Kan vi bokföra direkt i SEK, eller måste vi registrera transaktionen i CNY så att Visma automatiskt omvandlar till SEK enligt den aktuella valutakursen?

2. Som jag förstår det, om företaget tillämpar kontantmetoden, innebär det att vi inte bokför leverantörsskulder, utan endast registrerar utgifterna vid betalningstillfället. Stämmer det?

Tack på förhand

11 SVAR 11
Joachim E
MODERATOR

Hej

Som jag tolkar det så har ni fått fakturor på frakt och tullavgifterna så dessa två rekommenderar jag att ni lägger in under inköp > Leverantörsfakturor i rätt valuta. Då kommer systemet omvandla det till SEK när ni matchar betalningen sedan och eventuell valutakursdifferns bokförs upp rätt. 

1. Inköpet skall du inte bokföra mot konto 4545 för det skall bokföras helt utan moms. Rekommederar konto 4500 Övriga momspliktiga inköp.

1930 Kredit 556,54
4500 Debet 556,54

2. Gällande fakturan/fakturorna från Sendify så skulle jag behöva se dessa för att kunna svara på hur de skall bokföras så bifoga bilder på samtliga sidor för dessa så skall jag ta en titt på dem och återkomma till dig om hur du lägger in dem under inköp  > Leveratnrörsfakturor.

/Joachim

Hej

Tack för ditt svar!

Jag har fått Sendifys faktoror på frakt och tullavgifterna direkt i SEK, så här behövs ingen valutakonvertering. Endast varuinköpet är i CNY, vilket är 350 CNY (datum på kvitto/faktura: 2025-02-08) och motsvarar 556,54 SEK ( transaktionsdatumet på bankhändelsen är 2025-02-10).

Här nedan bifogar jag fakturorna för frakt och tull från Sendify (446 SEK är frakt och 221 SEK är tull)

Sendify frakt.png

Sendify tull.png

Tack för hjälp!

Hej

Ser inget momsregistreringsnummer på bilderna du skickade så förmodar att det inte är hela fakturan du skickat utan bara sammanställningen. 
behöver veta vart Sendify finns någonstans i världen dvs var de är momsregistrade för att kunna svara på hur det skall bokföras.

/Joachim

Hej, Joachim

Förlåt jag missade detta. 

Sendify AB, Volrat Thamsgatan 4, 41260, Göteborg, SE.
ID: 5591025852, Moms.reg: SE559102585201

Sendify.png

Joachim E
MODERATOR

Hej

Ok då var det ett svenkt bolag och de konteringarna du bifogade i inledande frågan stämmer då.

/Joachim

Hej

I och med jag inte har fått något besked om importmoms från Tullverket, undrar jag också om hur jag ska redovisa detta? (Kan det bero på att Sendify står som importör, så att jag inte behöver tänka på det alls?)
Ifall jag själva måste räkna ut och bokföra importmomsen, är beskattningsunderlag help beloppet, alltså varukostnad+frakt+tull ( 556,54+446+221=1223,54 SEK)? Hur konterar man detta i så fall?

Hej!

I och med jag inte har fått något besked om importmoms från Tullverket, undrar jag hur jag ska redovisa detta. (Kan det bero på att Sendify står som importör, så att jag inte behöver tänka på det alls?) 

Ifall jag själv måste räkna ut och bokföra importmomsen, är beskattningsunderlag help beloppet, alltså varukostnad+frakt+tull:  556,54+446+221=1223,54 SEK? Hur konterar man detta i så fall?

Hej!

I och med jag inte har fått något besked om importmoms från Tullverket, undrar jag hur jag ska redovisa detta. (Kan det bero på att Sendify står som importör, så att jag inte behöver tänka på det alls?) 

Ifall jag själv måste räkna ut och bokföra importmomsen, är beskattningsunderlag help beloppet, alltså varukostnad+frakt+tull:  556,54+446+221=1223,54 SEK? Hur konterar man detta i så fall?

Hej!

Om du ser att jag har svarat med samma innehåll flera gånger, då är det tekniskt problem. Varje gång jag svarar försvinner meddelandet efter några minuter, så jag försöker igen och igen.

elinawis
MEDLEM

Hej!

Ifall jag själv måste räkna ut och bokföra importmomsen, är beskattningsunderlag help beloppet, alltså varukostnad+frakt+tull: 556,54+446+221=1223,54 SEK? Hur konterar man detta i så fall?

Hej

Du skall inte redovisa någon import mest troligt har Sendify hanterat detta åt dig.

/Joachim