Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inbetalning av utlandsfaktura

Hej!
Jag har en enskild firma och har en fråga.
Jag har arbetat i Malaysia och fakturerat ett belopp på säg 100:-
I Malaysia drog de 10 procent på detta belopp i skatt som jag senare kan dra av här i Sverige för att inte dubbelbeskattas. Men min fråga är. Eftersom jag utställt fakturan på 100:- men endsast fått inbetalt 90:- på kontot hur gör jag när jag skall göra en inbetalning av fakturan. Ändrar jag inbetalt belopp blir det ju inräknat i en valutadiffen.

Tack för bra hjälp, hoppas ni förstår mitt problem.
Malin
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Dew 10 du saknar är ju en avräkningsbar (än så länge preliminar)  skatt - använd t ex 2012 eller 2013 eget uttag för den delen.

1510 Kredit 100
1930 Debet   90
2012(2013) debet 10

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael,
Tack för hjälpen,
Jag har nu gjort detta förslag som en manuell verifikation men nu har jag ett problem.

Eftersom jag redan hade gjort en inbetalning av faktura på 100:- när kunden betalade in (även om kunden dragit skatt så bokförde jag ursprungsbeloppet eftersom jag skulle rätta till senare) och sedan rättat till det med ditt förslag har jag 100:- för mycket på summa bokförda saldon. Jag måste alltså bokföra bort 100:- så att det stämmer med mitt saldo?

Intäkt/Kostnad/Resultat räknar ju Intäkten 100:- på inbetalningen jag gjorde av fakturan och där syns ju inte den manuella verifikationen jag gjorde efter ditt förslag, så jag vill ju inte bokföra bort något så att det inte stämmer där i slutändan.

Ursäkta om jag förvirrar, hoppas du förstår mitt problem.
Med vänlig hälsning,
Malin 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kolla vilket motkonto du har till den felaktiga bokning på 100 kr in på banken, den konteringen behöver nog spegelvändas manuellt.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Såklart! Tack för snappt svar och bra hjälp! ✔️