Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hammaren
MEDLEM

Bokföra inbetalning från utlandet?

Hej! Har fått en betalning från ett affiliate-nätverk Awin som är baserat i Tyskland. Det är en självfaktura jag fått. Gör man en Googling på "awin payments vat" får man fram följande:

"If your tax residency is not in the UK or Germany, the so-called “Reverse Charge Mechanism” applies to services you provided to Awin and commissions you earned from Awin. You will not have to pay any VAT on such commissions. Self-billing invoices prepared for you will therefore not include any VAT."

Behöver jag ange beloppet inklusive moms när jag bokför? Hur bokför jag en inbetalning från utlandet? Är det som "Övring insättning" och sedan "Egen kontering"?

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Inbetalningen du fått bokförs på konto 3046 försäljning tjänst EG 25% eller 3056 Försäljning varor EG 25%. Då du inte har någon egen faktura utan fått en självfaktura så använder du helt korrekt övrig insättning och egen kontering.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

Tack Joachim!!

En till fråga, skall jag kryssa i rutan "Ange belopp inklusive moms" ?

En till fråga, skall jag kryssa i rutan "Ange belopp inklusive moms" ?
Med tanke på vad Awin skriver:

"If your tax residency is not in the UK or Germany, the so-called “Reverse Charge Mechanism” applies to services you provided to Awin and commissions you earned from Awin. You will not have to pay any VAT on such commissions. Self-billing invoices prepared for you will therefore not include any VAT."

Hej

Den rutan behöver du inte kryssa i eftersom det inte skall fördelas någon moms.

/Joachim

Hej igen, förlåt för många frågor. Funderar på om det inte skall vara konto 3048 - Försäljn tjänst EG momsfri då det är 0% moms på självfakturan jag fått?

 

Annars bokför jag som du sagt! 🙂

Hej

Då jag förmodar att du inte säljer momsfria tjänster (Rätt ovanligt) så skall du välja konto 3048 med den momssats din tjänst har om du skulle sålt den till en svensk kund. Det absolut vanligast är 3048 - Försäljning EG 25% då de allra flesta tjänster som säljs är belagda med 25% i Sverige.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim