Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

36896101
MEDLEM

Bokföra inbetalning till Skattekontot

Hej !

Jag ska bokföra inbetalning till Skattekontot. Under Kassa och Bankhändelser så har jag kontoutdrag från skattekontot och kontoutdrag från banken. Om jag väljer att matcha med skattekontot så blir bokföringsdatum 27/2 (fast det står "Inbetalning bokförd 250226") och väljer jag att matcha med bankutdraget så blir bokföringsdatum 26/2. Ska jag bara använda kontoutdraget från banken så det blir rätt datum eller går det att matcha ihop båda. Om man inta ska ha båda ska jag då slänga skattekontots utdrag eller ska det ligga kvar som ej matchat ? Inte för att det har med saken att göra men jag använder A:verifikation till inbetalningen och annars använder jag O:verifikation till allt annat som rör skattekontot. Jag ska väl inte bokföra utbetalningen från 1930 till något annat konto som A:verifikation den 26/2 och sen boka den på på skattekontot den 27/2 ?

1 SVAR 1
Khedron Wilk
CHAMPION

Att det är olika datum gör inget. Faktum är att som banksystemen fungerar idag så kommer det just nu alltid vara olika datum i respektive ände av sådana här transaktioner. Förtydligande: olika datum på kontoutdragen.

Personligen använder jag mig av det färdiga bokföringsförslag som finns: "Överföring mellan egna bankkonto" (eller något snarlikt). Spelar ingen roll om man gör det på bankkontot och eller på skattekontot. När man använder det bokföringsförslaget så anger man helt enkelt vilket annat bankkonto man skall boka mot och finns det en matchande transaktion (summa) där så kommer man kunna välja den. Klart.

(Tricket här är att tänka på Skattekontot som ett slags bankkonto där du har någon form av positivt eller negativt saldo. Därav att Skattekontot i eEkonomis terminologi kallas för just "bankkonto". Så pengar mellan skattekontot och något av företagets egna andra bankkonton är just överföring mellan egna bankkonton.)