- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Kunden har dragit av en kreditering på fel faktura
Jag har skickat 2 fakturor till en kund. Kunden hade synpunkter på den första fakturan varpå vi krediterade ett delbelopp.
När kunden sedan betalade den första fakturan har de ändå betalat den till fullo (utan avdrag för krediteringen). När jag kontaktar kunden visar det sig att de istället har dragit av det krediterade beloppet från den andra fakturan som förfaller om 2 veckor, men till vilken de redan har skickat iväg betalfilen.
Hur hanterar jag detta på bästa sätt. Kan jag låta betalningarna vara och lösa det i min bokföring och i så fall hur? Eller behöver betalningen för den första fakturan gå åter (helt eller delvis) och kunden göra om betalfilen för faktura nr 2?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Så här ser det ut i princip:
Faktura 1: 1000:-
Kreditfaktura på faktura 1: 200:-
Kunden betalar ändå 1000:-
Faktura 2: 500:-
Kunden har dragit av 200:- och skickat betalfil på 300:-
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det bästa sättet att lösa detta på då jag förmodar att krediteringen av faktura 1 har kvittats mot fakturan så det bara finns ett restbelopp kvar på den på 800 kr.
Gå in under Försäljning > Kundfakturor.
Klicka på raden för respektive faktura som frågan gäller, använd knappen Åtgärder och välj registrera inbetalning.
Välj företagskontot eller det konto som pengarna betalats in på, Ange rätt datum för inbetlningen och kontrollera beloppet.
Bokför.
Inbetalningarna på sidan kassa och bankhändelser kan du sedan ta bort via papperskorgsikonen ute till höger.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Men när jag ska registrera betalningen kan jag inte registrera hela beloppet, 1000 kr eftersom fakturans kvarvarande belopp (800 kr) understiger angivet belopp. Ska jag bokföra en inbetalning på 800 kr och hur bokför jag i så fall de kvarvarande 200 kr (som istället kommer att saknas från inbetalningen av faktura 2).
Eller ska jag ångra kvittningen och göra en ny mot faktura 2 istället?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Du skall inte registrera hela summan på den fakturan utan du bokför det kvarvarande beloppet på 800.
Sedan ör du samma sak med den andra fakturan som har kvar rätt belopp så blir de två betalningarna tillsammans rätt.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
OK, tack.