Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kristian R
MEDLEM

Bokföra inkomst (royalty) till privat konto

Hej! 

Jag, som musiker/ibland kompositör, fick en utbetalning från STIM i juni 2023 till mitt privata bankkonto, så liten att jag inte märkte den. Nu, i deklarationstider har jag blivit varse den genom skatteverket, och funderar på hur jag ska bokföra denna så att inkomsten kommer med i företaget. Hur ska jag kontera, och måste jag föra över pengarna till mitt företagskonto?

Med vänlig hälsning,

Kristian

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

Jag gissar att ersättningen inkluderar 6 % moms (bör framgå av avräkningsbrev eller liknande). Konteringen blir i Enskild firma:

Debet 2013         XXXX kr

Kredit 3043           XXX kr

Kredit 2631           XXX kr

Du behöver alltså inte föra över pengarna till företaget utan konterar det som  ett eget uttag.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för ditt svar! Jag funderade lite på det sista du skrev, att kontera det som ett eget uttag. Det finns ju inget "uttag" från företagskontot som visar på detta, alltså ingen dragning därifrån har ju gjorts. Men det är ändå OK?

Med vänlig hälsning,

Kristian

Hej

Du använder 2013 för att visa att du har fått in pengarna på ett privat konto. Så det blir ett uttag från företaget men det uttaget sker inte från företagskontot utan kommer från kunden direkt. Så det är helt ok att göra så.

/Joachim