Hej !
Vi har köpt in en budbil som vi ej har avdragsrätt för momsen på.
Sedan har denna utrustats med dekor och last ramp. Får jag dra av momsen på dessa . Alla kostnader ska väl ingå i anskaffningsvärdet som vi ska skriva av på.
Om jag nu får dra av momsen på dessa, hur blir det vid en försäljningen av bilen om ca 3-4 år.
Hur hanterar jag momsen då?
Vem har ni köpt bilen av?
gör som Davor säger, ring till skatteverket. Kolla med dem om avdragsrätten för skåpbilen för är det en budbil ska man få dra momsen.
Du får normalt sätt inte dra av momsen när du köper en bil, lätt lastbil eller motorcykel till företaget, men det finns vissa undantag. Om du:
Om du köper en lastbil för att använda i företaget får du däremot avdrag för momsen. För att en bil ska räknas som lastbil i momssammanhang krävs att totalvikten är högre än 3 500 kg (tung lastbil). Eller om
Om du leasar en personbil eller lätt lastbil får du vanligtvis dra av 50 procent av momsbeloppet. Villkoret är att bilen körs minst 100 mil per år i din verksamhet. Om du hyr bilen kortare tid än ett år, får du räkna om sträckan i förhållande till hyresperioden, till exempel till 50 mil om du hyr bilen ett halvt år.
Om bilen hyrs eller leasas för persontransporter enligt taxitrafiklagen, körkortsutbildningar eller transport av avlidna får all moms dras av.
Om du skulle välja att köpa bilen du leasar får du inte dra av momsen för bilköpet.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.