Hej! Jag har köpt en lådcykel för att göra transporter i firman. Vilket konto bokföra jag denna på? Maskiner och inventarier?
Hej.
1. Om cykeln kostar 50.000 SEK. Vad gäller då om jag har den som ett arbetsverktyg men samtidigt behöver transportera den privat för att kunna parkera den på lämpligt sätt?
2. Om jag cykeln även köpts in och anpassats för verksamheten med reklam/budskap logga etc på cykeln. Vad gäller då? Skall det istället bokföras som marknadsföringskostnad?
Hej @Fd medlem!
En cykel som kostar 50000 kr i inköp och som avses att användas som ett arbetsverktyg bokförs som inventarier, förslagsvis på konto 1240, Bilar och andra transportmedel.
När det gäller kostnader för reklambudskap på cykeln kan du eventuellt bokföra dessa som marknadsföringskostnader om du anpassat cykeln i efterhand och haft extra kostnader för att lägga till dekaler mm. Ingick dekalerna i det ursprungliga inköpspriset av cykeln kan du räkna in även dessa kostnader i cykelns värde som inventarie.
Om ditt enda privata nyttjande av cykeln är att cykla den till en säker förvaringsplats och sedan tillbaka till arbetet igen nästa dag, tror jag inte att du behöver ta upp det som en förmån. Om du däremot använder cykeln för andra privata resor på fritiden ska cykeln tas upp som en skattepliktig förmån på lönen. Läs mer om reglerna för förmåner hos Skatteverket. Där finns också exempel på hur beloppet för cykelförmånen beräknas.
/Anna-Carin
Hej,
Mitt företag kommer köpa in en cykel för företagetspengar, som sedan är tänkt att förmånsbeskattas.
Låt säga inköpspriset är 50 000kr
Avskrivning på 6år
Söker tips på hur det rent praktiskt bokförs i Visma, och hanteras ut på lönen. Någon som ske sprida lite information, om vilka konton som används och hur man gör det på rätt sätt i Visma.
Lägger upp det som en inventarie? Bokför man momsen på något speciellt vis?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.