Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av helt lager

Hej,
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att bokföra inköp av ett helt lager. Ett bolag köper alltså alla produkter som ett annat företag har i lager. En faktura har skickats ut från säljande bolag på
1 000 000 exkl moms. Det köpande bolaget är nystartat och detta avser den första verksamhetsmånaden. Ska man boka både ett inköpskonto och ett lagerkonto tex. 4010 och 4060? Är 4060 ett lämpligt lagerkonto när det gäller mobiltillbehör?

Tack på förhand. 
4 SVAR 4
Susanne86
MEDLEM

Hej! Du bör använda ett balanskonto typ 1400 lager istället för 40-konto som belastar resultatet direkt eftersom jag antar att du inte kommer att sälja ut lagret direkt. Jag föreslår sedan att du varje månad ser över lagret hur mycket son har gått och kostnadsför varorna som sålts först då genom en lagerjustering.

Hälsningar

Susanne Liljeholm
Auktoriserad Redovisningskonsult i FAR

Esselem Redovisningsbyrå AB
Lönngatan 8
235 38 Vellinge
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för svar. Ja ett 14-konto låter ju mer rättvisande för resultatet. Nej precis. Lagret kommer att säljas över tid. Det låter smart att reglera månadsvis.
Thomas51
CHAMPION

Tänk på att det inte är någon moms vid köp av ett helt varulager. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för ditt svar. Det hade jag missat men nu har jag läst på i momsbroschyren.