Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av lastbil via finans med kontantinsats

Jag ska köpa en lastbil,undrar nu hur jag bokför affären.Bilen kommer köpas via finansbolag,pris 1062500 inkl moms,(212500kr).kontant insatts 170000kr erläggs till säljaren vid köpet.Ingående moms 212500kr betalas av månad 3 till finansbolaget via en förhöjd amortering.Hur bokför jag kontant insattsen samt resterande amortering/ränta?

17 SVAR 17
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Vid köpet:
1242 Debet, inköpspris exkl moms
2641 Debet, moms
1930 Kredit, kontantinsats
2350 Kredit, lånebelopp

Amoteringarna kommer du bokföra på följande sätt:
2350 Debet, amorterat belopp
8410 Debet, ränta
1930 Kredit, betalt belopp.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack per!kan du på ett lika enkelt sätt då oxå förklara hur jag bokför avskrivningen(det är en lastbil+släp),alltså en kredit på två enheter som skall skrivas av separat från varandra.mvh t
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Avskrivningarna bokför du på 7834 i debet och 1249 i kredit.
Fd medlem
Inte tillämpbar

för övrigt är det väl konto 1241 "årets nyanskaffning av bilar och transport medel" som skall debet,inköpspris exkl moms??1242 är väl om jag säljer en bil???
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Konto 1242 är enligt baskontoplanen för lastbilar, 1241 för personbilar.
Roland5
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette hur bokför man köp av släpvagn för personbil.

jag har köpt en personbilssläp kontant hur bokför man detta

Hej!

I den här tråden får du svar på hur du bokför själva inköpet och även avskrivningar. Vill du inte bokföra på kontot för lastbil kan du istället för konto 1242 använda konto 1241.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Leverantörsfaktura för köp av lastbil.

Hej, vi har köpt en lastbil och jag förstår inte riktigt hur jag gör med leverantörsfakturan (nybörjare). Den är på totalt 106 250, moms 21 250, ex moms 85000.
Hur gör jag med kontona när 40 000 är betalt kontant och 66 250 är på kredit? Har försökt att lägga in dessa summor men då diffar det på momsen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har läst detta ett antal gånger men fattar tyvärr inte iaf. I e-ekonomi ska jag skriva i den totala summan ink moms, momsen, och sen skriva konton men jag får inte summorna att stämma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår att det inte var så lätt att få ihop detta. 

Först bokar du upp leverantörsfakturan så här:


Därefter registrerar du utbetalningen på ditt checkkonto via Kassa- och bankhändelse på hela beloppet. Du väljer Kassa- och bankhändelser och väljer Ny bankhändelse. Du fyller i datum och beloppet -106 250. Nu hittar programmet att det finns en leverantörsfaktura på samma belopp, så du klickar på Bokför

För att nu få in att viss del är lån och viss del är kontant går du in på verifikationen under Bokföring - Verifikationer och väljer den betalningen som gjordes nyss. Klicka på Åtgärder - Korrigera bokföringsuppgift. Under Korrigera kryssar du i konto för Bank, checkräkningskonto, och i korrigeringsverifikationen bokför du 1930 Kredit 40 000 och 2350 Kredit 66 250. Så här ska det se ut sedan.

Om du vill se en film hur man ändrar på en verifikation kan du kika på Korrigera en verifikation.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Mita! Nu är det lite klarare. En liten fråga till. Utbetalningen på 40 000 finns ju redan som kassaochbankhändelse, ska jag gå in och korrigera den till 106250 eller hur kopplar jag sedan ihop den med den nya på 106250? (ursäkta dumma nybörjarfrågor men jag lär mig snabbt :))
Tina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du redan en bankhändelse på -40 000 kan du ändra beloppet när du ska matcha denna mot leverantörsfakturan. Du klickar på Matcha och väljer Betalning av leverantörsfaktura och markerar fakturan. Här kan du nu ändra Betalt belopp till 106 250,00 istället för 40 000,00.

Nu väljer du Ny bokföringshändelse längst ner, välj Övrig insättning - Egen kontering i nästa steg. Här i denna kontering beskriver du vad det gäller och anger 2350 Kredit.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Nu fattar jag.
Mvh Tina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Följdfråga ang e-ekonomi. Jag vill bokföra ett bilköp på samma vis men hela summan är på kredit. Har lagt in leverantörsfakturan men kan inte göra en kassaochbankhändelse för programmet säger att jag inte får göra det manuellt. Hur löser jag detta?
Mvh Tina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Jag inser nu att du har bankkoppling och då har du inte valet Ny bankhändelse. När pengarna dras mot lånet så kommer du att få med som en transaktion på kontoutdraget och via bankkopplingen kommer det då med över till programmet och då kan du bokföra detta. 

Om du inte får beloppet på kontoutdraget kan du istället välja Kassakontot under Kassa- och bankhändleser och här väljer Ny bankhändelse, men då måste du göra en manuell verifikation där du bokför mellan 1930 och 1910.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Inköp av jordbruksmaskin.

Undrar lite hur jag ska bokföra inköpet av maskin via finansiering då kontantinsatsen betalas via faktura med 10dagars betalningsvilkor?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette bilinköp.

Har köpt en bil som klassas som liten lastbil så momsen skall kunna dras.
Undrar nu vilka konton detta skall föras på. Har enskild firma. Min tanke är

Bilkostnad, Debet 1220  392925:-
Lån till Bank, Kredit 2390  286411:-
Egen betalning, Kredit 2018 och här dyker frågan upp. Skall hela summan som betalades upp här och sedan göra en ny ver för momsen:

Skall man också lägga upp för avskrivning på 5 år i detta skede och i så fall hur.

Tacksam för svar//Andreas