Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av material som används i arbete direkt?

Hej!

Jag driver en enskild firma inom bygg och använder mig av kontantmetoden.


Jag har bokfört materialinköp som har körts direkt till kund och förbrukats på konto: 5400 - Förbrukningsinventarier och förbrukningsmaterial (gruppkonto) Jag antar att det är fel och nu tänkte jag korrigera detta genom att kreditera 5400 och debitera ett annat konto. Men vilket?

Ska jag använda konto 1400 eller 4000?

Vad jag förstår är konto 1400 ett lagerkonto som används i pågående arbete, tycker det passar bäst. Eller tänker jag fel?

Hade jag köpt in t.ex. 10 st. ytterdörrar som jag förvara på lager förstår jag att dom ska bokföras på 4000.
Men när jag läser vissa svar här verkar det som att material som används i arbete direkt också bokförs på 4000.


1.Så vilket är korrekt och enklast att använda 5400, 1400 eller 4000?



2. Om jag köper in material för tex ett altanbygge på 10000 kr som jag använder direkt i arbetet (alltså lagför aldrig materialet) och sen på fakturan får kunden endast betala hälften av materialet 5000kr. Hur bokför jag detta så det blir korrekt?
Är det ok att använda 5400, eller ska jag använda 1400 på materialet som jag fick betalt för och 4000 på materialet som jag fick bekosta själv och sen tömma "lagret 4000" mot konto 4900?



Kan ni ställa upp de två ovan exemplen med korrekt kontonummer?

Tacksam för svar!

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det material du köper in för att använda till "dig själv" t ex hammare, såg, måttband osv är förbrukningsmaterial som du bokför på konto 5460 eller 5410. Det är rimligt att bokföra sånt som kostar under 1000,-/st på 5460 och resten på 5410.

Sådant du köper in för att använda på ett bygge bokför du på konto 4010.

Material som du köper in för att lägga på lager bokför du på 1410.

Om du får över material från ett bygge som du ska lägga på lager bokför du debet 1410 och kredit 4010.

Om du ska använda material från lager på nästa bygge bokför du kredit 1410 och debet 4010.

När du inventerar ditt lager bokför du debet 1410 kredit 4990 om du har mer i verkligt lager än bokfört och tvärtom om du har mer bokfört än i verkligt lager.

//Tina

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-08-23

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, då förstår jag:) Tack för snabbt svar!