Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av privat dator

Hej! Jag har en dator som jag använder både i företaget och för privat bruk. Jag har två frågor som jag vore tacksam att få svar på:

1. Hur ska jag bokföra datorn, vilka konton ska jag använda?
2. Ska jag bokföra datorn enligt anskaffningsvärdet eller marknadsvärdet (datorn är inköpt två år innan företaget startades och kvittot finns kvar)?

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Det är först och främst inte säkert om du får dra av datorn som du använder privat.  Hittade detta på Skatteverkets sida: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/avdragslexikon/a.4.5fc8c94513259a4ba1d80004...

Om du får dra av det i firman kan du läsa mer om hur du gör i tråden Är det rätt att bokföra en laptop som förbrukningsinventarie?
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret, jag har ytterligare en fråga:
Jag har läst Bokföringsnämndens råd, och där står det att kärntillgångar ska bokföras.
Jag använder datorn till företaget där jag bedriver e-handel, och så som jag har förstått det så är datorn då en kärntillgång och en förutsättning för att få in intäter. Kanske är jag här helt ute och cyklar?

Jag undrar då om jag kan, även om jag inte får göra avdrag för datorn,  bokföra datorn ändå? Kan jag t.ex. skapa ett särskilt konto "förbrukningsinventarie, ej avskrivning"?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om det ska tas upp så bör det göras så som beskrivs i tråden jag hänvisar till ovan. 🙂

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~