Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp frimärken

Hej,
Jag ska bokföra ett inköp på frimärken som gjorts med kort. Eftersom frimärken idag är momsbefriade undrar jag om jag ska bokföra inköpet på något speciellt konto eller ska jag fortfarande använda 6251 porto? Tänkte om inköpet måste redovisas på momsdeklarationen som momsfritt inköp.

Tack på förhand, Linn

9 SVAR 9
KjellP
CHAMPION

Nej, det behöver du inte.
Inköpen redovisas bara med eventuellt momsbelopp som då hamnar på 2641 oberoende av momssats eller inte.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar 🙂
Roffakab
CHAMPION

Hej

Fortsätt att använda konto 6251 som du gjort tidigare. Inköpsbeloppet (kostnaden) särredovisas ej i momsdeklarationen.

MVH
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar 🙂

6250 ingen moms längre
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur menar du bolmen? ska jag inte bokföra på konto 6251?

Du ska använda konto 6250/6251 beroende på hur finfördelat du vill ha i bokföringen. Bolmen förtydligar bara att frimärken är utan moms numera.

Angående din tidigare fundering om momsrapporten så vill jag bara förtydliga att utbetald moms redovisas i kronor på konto 2641 med momskod 48. Inga momskoder finns på utgiftskonton. Så om en vara köps in med 6, 12 eller 25% moms så hanterar du bara beloppet i din momsdeklaration.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-10-12

Om jag i andra änden tar betalt för portokostnad på ett utskick jag gör. Och utskicket görs med frimärken inköpta utan moms. Ska jag då också fakturera 0% moms på portokostnaden?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om din verksamhet i övrigt är momsbelagd ska du lägga på moms när du tar betalt för porto- och fraktkostnad.

//Tina