
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföra inköp
Hej
- Måste man bokföra inköp på olika konton?
- Tex måste jag skilja på toapapper (förbrukningsvara) och inköp av en grill (som används flera år) eller kan jag använda samma konto, 4010?
Det gäller en förening om det gör skillnad.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Konton i grupp 4 används för inköp som man ska sälja vidare.
När det gäller toapapper och grill så är det ju saker ni ska använda i verksamheten/föreningen och de ska då bokföras i kontogrupp 5.
Förbrukningsmaterial har konto 5460 och förbrukningsinventarier har 5410. Dessa kan du slå ihop och använda huvudkontot, dvs 5400. Du kan ladda ner en kontoplan från www.bas.se
Eftersom det rör sig om en förening så kan du troligtvis använda kontoplanen för K1, finns två varianter. Min tanke är att du kan använda huvudkontona istället för att fördela på massa underkonton, men det hänger ju lite på hur stor föreningen är.
Att tänka på är bara så det hamnar på rätt sida i balans- och resultaträkningen.
Konton som börjar på 1 är tillgångar
Konton som börjar på 2 är skulder
Konton som börjar på 3 är intäkter
och konton från 4- och uppåt är kostnader
