Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Potter
MEDLEM

Bokföra insättning - eEkonomi

Hej!Jag skall bokföra insättningar från kunder i mitt aktiebolag som jag erhållit genom fakturering (kontantmetoden), hur går jag tillväga? Ha en fin dag
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Inbetalning - ny - välj betalsätt - kontant (1910) - därefter skriver du in som vanligt fakturans nummer - inbet-jornal
Potter
MEDLEM

Ok även om jag inte använder visma faktureringssystem?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan ju göra en enskild verifikation D1910 K 3051 K 2611
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Ser att du enbart arbetar i eEkonomis bokföringsdel, så det finns ju ingen faktura eller liknande att stämma av som betald i programmet. Tror att 3pa2 förutsatte att du arbetade i Visma Administration

Du bokför istället inbetalningen via en matchning under Kassa- och bankhändelser eller via en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer. Vi brukar rekommendera att man bokför via Kassa- och bankhändelser då det förenklar ens bokföring, genom att bara matcha respektive betalning.

1910 används för kontanta medel, d v s om du fått pengarna i cash. Har du fått pengarna insatta på ditt företagskonto använder du kontot för det, t ex 1930

I denna filmen kan du se hur betalningar registreras under Kassa- och bankhändelser.

/Karl
Potter
MEDLEM

Tack för ett alltid så välskrivet svar. Mvh
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja Karl Wilsborn det kanske man lätt kan tro då det i vald kategori enbart stod "Bokföringsfrågor" just då