Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anders1970
MEDLEM

Bokföra inventarier

Jag undrar hur man bokför inköp av inventarier till ett högre värde än ett halvt prisbasbelopp. Har köpt in arbetsplatser till ett värde av 54 698 kr ex moms (moms 13 674,50 kr). Hur ska denna bokföring se ut och hur värderar jag tid för avskrivning och tar upp det i anläggningstillgångar?

Tacksam för hjälp!

Anders

3 SVAR 3
Carina Wesenlund-Jonsson
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej,

Du bokför det mot inventarier. Avskrivningstiden är baserad på nyttjandeperiod och det kan finnas olika undantag. Möbler bör hålla en tid så 10 år verkar rimligt.

Du bokför din tillgång så här:
1221  i debet 54,698:-
2641 i debet 13,674,50
1930 i kredit 68,372:-


Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga redovisningskonsult
Anders1970
MEDLEM

Toppen, tack! Hur lägger jag upp det i anläggningstillgångar? Perioden blir ju 5år men hur blir det med restvärde? Använder Visma smart e-ekonomi och bokför programmet själv avskrivningarna per månad eller krävs det något manuellt arbete?

Hej,

Det finns en funktion med anläggningstillgångar och där fyller du i alla uppgifter så bokförs avskrivningar "själv".

Viktigt är att du fyllt i rätt uppgifter på rätt plats och också avskrivningstiden att gälla från och med datum. Beroende på hur du ställer in uppgifterna det blir det avskrivningar antingen med samma belopp per år eller fördelas enligt antal månader inom bokföringsåret.

Anläggningstillgångar finns på vänster sida under bokföring om du använder Visma eEkonomi.


Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga redovisningskonsult