Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Shauto
MEDLEM

Bokföra investering av kamerautrustning

Hej!

 

Jag driver en enskild firma som frilansfotograf och har precis investerat i en ny kamera för 44 tkr exkl. moms.

 

Normalt sett ska ju den typen av investering hanteras som en inventarie med avskrivningar på minst 3 år, men jag har läst mig till att för inventarier som har en ekonomisk livslängd på högst tre år kan man dra av hela kostnaden direkt.

 

P g a den snabba tekniska utvecklingen och att jag använder mina kameror mycket blir de "gamla" ganska snabbt. Jag räknar med att byta kamera igen inom 2 år.

 

Så jag är lite osäker... Kan jag göra en direktavskrvining på innevarande år eller måste jag bokföra den som en inventarie och göra avskrivningar varje år nu.

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. I Skatteverkets vägledning här så kan du läsa följande om tillgångar med kort ekonomisk livslängd:

 

"Inte heller en materiell anläggningstillgång som vid anskaffningen kan antas ha en nyttjandeperiod på högst 3 år behöver tas upp som tillgång i balansräkningen. Man får i stället redovisa utgiften som en kostnad samma år som förvärvet (BFNAR 2016:10 punkt 10.6)."

 

Så i och med att du säger att du räknar med att behöva byta kameran igenom inom 2 år så bör du kunna bokföra detta som en kostnad direkt om du skulle vilja. Man kan dock alltid välja att bokföra upp det som en tillgång ändå och göra avskrivning enligt plan. 


Ha det fint!

Josefine

Tusen tack för ditt svar! 🙂