Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rikardlandrin
MEDLEM

Bokföra källskatt

Handlar aktier via mitt bolag både i Finland samt Schweiz. 

Vid utdelning bokför jag intäkt med debit 1940 samt kredit 8211.

Vid svenska utdelningar blir det ganska enkelt. 

Vad jag förstår det som bokför man på samma sätt utländska aktier. Låt säga att jag får 1000 kr i utdelning omräknat till SEK. 

Då blir det ju debit 1940 1000 kr samt kredit 8211 1000 kr. Om jag exempelvis tar Schweiz så drar de av en källskatt på 35 procent, vilket gör att jag får 650 kronor in på kontot. Enligt skatteavtal med Schweiz så betalar de tillbaka 20 procent, i detta fall 200 kronor. Första frågan, behöver jag bokföra den utbetalningen igen eller räknas den in i mina redan bokförda 1000 kronor på utdelningsdagen?

 

Den större frågan här är de sista 15 procenten som behålls av Schweiz. Det är pengar jag har rätt att dra av på svenska skatten sen. Då bolagsskatten i Sverige är 20,6 procent blir det 20,6 procent minus 15, vilket blir 5,6 procent. Man kan via en hjälpblankett SKV2706 ansöka om avräkning. Hur bokförs en sådan avräkning? Hur skulle man kunna ställa upp det?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du bokör det på följande sätt när du får in pengarna för utdelningen.



När du sedan får de 200 kr återbetalda från Schwiez så bokför du den inbetalningen mot konto 1640 för att nolla din skattefordran.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej

Stämmer din bokning ovan? Borde inte de 15% bokas som en skattefordran på svenska Skatteverket då avräkning av denna ska ske i Inkomstdeklarationen under övriga upplysningar? Ser inte hur det kan bli en ökad skattekostnad

 

Mvh

 

Peter

 

rikardlandrin
MEDLEM

Tack!! Så när pengarna betalas ut gör jag en ny bokning med konto 1940 debit 200 kr och 1640 kredit 200 kr? 

när det gäller att man ska få avräkning av skatt Enl de 15 procent jag faktiskt betalar in till Schweiz (dvs 20,6-15=5,6), behöver en sådan post också bokföras och hur bokför man det isåfall? 

Hej

1. Helt korrekt

2. Avräkningen av de 15 % är med i den första konteriingen jag bifogade då det är bokfört som en kostnad i den. Så resultatet blir totalt sett 150 kr mindre totalt sett över hela året om man går efter det exemplet jag skickade med. Så du behöver inte göra något annat än den konteringen.

Joachim

Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag tolkar det som att man kan välja om man vill bokföra upp det som en kostnad och på så sätt minska resutlatet och därmed skatten eller om man vill gör ett avdrag för det i deklarationen.

I Blakett SKV2706 står det följande.

D. Avdrag för utländsk skatt I inkomstskattelagen finns bestämmelser om att man kan få avdrag för den skatt man betalat i utlandet om man begär det. Avdraget är frivilligt och har ni gjort sådant avdrag fyller ni i det under D. Skatteverket behöver uppgiften för att kunna beräkna hur stor minskning av svensk skatt som ni har fått genom avdraget.

Den texten tolkar jag som att man antingen kan bokföra upp det som en skattekostnad eller göra avdrag/avräkning av det i deklarationen.

/Joachim