Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Toda35
UTFORSKARE

Bokföra / kontera bränslekvitton till maskiner (enskild firma)

Hej, jag undrar om jag har möjlighet att bokföra bränslekvitton till en bränsledrivna trädgårdsmaskiner som jag använder i tjänsten. Åkgräsklipparen i fråga är inte registrerad på firman, då det är en släktings maskin som jag får låna helt gratis. Jag har hittills inte bokfört några kvitton och jag har även betalat dessa tankningar ur egen privat ficka. Om det går att bokföra dessa kvitton vilka konton är det då som gäller för kredit och debet? 

 

Min personliga tanke är att det borde vara helt grönt att bokföra utlägg för bränsle, men jag blev fundersam då maskinen är privat och även inte min egna. Jag lånar även in en rejälare trimmer/röjsåg emellanåt och den behöver man köpa tråd till då & då, dessa kvitton undrar jag också om jag kan bokföra?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag skulle rekommendera att du kontaktar skatteverket och frågor om du får lov att ta upp dessa kostnader på företaget. Det är lite speciellt eftersom maskinerna du använder inte tillhör företaget och det då är svårt att säga om det du köper in används i sin helhet i företaget eller privat.

Skulle säga att det borde vara avdragsgillt om du köper in bensindunkar och fyller dessa för bruk i ditt företag och samma sak med klipptåden. 
Drvmedlet bokförs på konto 5641 drivmedel arbetsmaskiner och tåden på 5460 förbrukningsmaterial.

Kolla upp detta med skatteverket först är dock mitt råd.

Ha en fortsatt fin dag.
Joachim