Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra köp av Google Ads

(uppdaterad av My Janhall ANSTÄLLD ‎2020-09-29 15:31 )

Hej, Kan någon snälla hjälpa mig att exakt säga hur jag konterar köp av adwords? Säg att jag köper för 1 000 kr.

20 SVAR 20
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

När du köper annonsplatser från Google räknas de (om jag inte minns fel) som en leverantör av tjänst inom EU eftersom företaget är baserat på Irland. Det innebär att du ska redovisa både utgående och ingående moms på inköpet. Ett inköp för 1000 kr bokförs lämpligen så här:

1930 Kredit 1000
5910 Debet 1000
2614 Kredit 250
2645 Debet 250
Fd medlem
Inte tillämpbar

Suuupertack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
När jag ska bokföra momrapporten för året får jag problem med mina Google Adwords verifikationer som jag bokfört enligt ovan.

Vad kan felet vara?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan det möjligtvis vara så att jag måste ha momskod 30 på 5910?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Konto 5910 bör ha momskod 21 (25%) i detta fallet för att kontrollen ska bli riktig.
pd____
NY MEDLEM

Hej!
När jag bokför enligt ovan får jag upp följande text

"Ingen av raderna på leverantörsfakturan har momskod 20 eller 21. Vill du fortsätta ändå?

När en leverantör är en utländsk leverantör inom EU ska man normalt bokföra inköpssumman på konto som har momskod 20 eller 21, annars riskerar du att momsrapporten blir fel."

Är det så att det är fel kod på något konto!? kan jag ändra momskod eller finns det något annat / andra konton som är bättre att använda??
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Du kan sätta momskod 21 (25%) på konto 5910. Detta gör du under Inställningar - Kontoplan. Om du redan bokfört verifikationen kan du ändra momskod under Bokföring - Verifikationer - Korrigera - Momskod.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Jag skriver på samma tråd eftersom jag också ska bokföra annonsering med Google Adwords. Mitt program eEkonomi har direktkoppling till min bank och Google har dragit summan 250:- från mitt företagskonto. Hur ska jag bokföra detta?

Tack på förhand!
/Nathalie
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej Nathalie!
Du borde kunna bokföra på samma sätt som jag beskriver ovan.