Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra köp av text från skribent

Hej,

Jag har en person som skriver texter till några av mina hemsidor. Hon fakturerar via frilansfinans. Det enda jag undrar är vilket konto som passar att bokföra detta på? 44- något? 65-något?
10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

44xx Om Hennes arbete är ett led i din försäljning
65xx om hennes arbete är ett led i din administration

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!
Ja hennes texter leder, inte direkt men indirekt, till att jag ökar mina inkomster. Det enda konto jag har där som passar är 4400 Momspliktiga inköp i Sverige. Så jag gissar att det man brukar göra här är att skapa egna konton om man vill ha lite bättre koll själv. Typ 4401 - inköp av text eller? 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Helt rätt tänkt.

Micke
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hmm och behöver jag ange en momskod då om jag skapar 4401 - inköp av text?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nä det ska det väl inte vara, snurrade nog till det. Tack för hjälpen!!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag tolkar det som att du använder hennes texter i marknadsföringssyfte och då ska det vara ett 65-konto.

Det Mikael menar med att "det är ett led i din försäljning" är om du t ex säljer en katalog och hon skriver (varit med och producerat) den.

Om jag missuppfattat är det bara att ignorera mitt svar.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hmm, det är lite svårt att förklara. Men det kan liknas vid att hon skriver produkttexter för produkter jag säljer via en webbshop. Så det är väl en form av marknadsföring. Frågan är hur noga det är?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då är det 65xx-konto.

Det som inte känns viktigt nu kan bli viktigare vartefter man växer och vill ha jämförelsesiffror med föregående år t ex. Därför brukar jag förespråka att man försöker få det så perfekt som möjligt från början :-).

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok. Tack för svar 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Klass 4 då du beskriver sambandet mellan dina produkter och hennes arbete.
The rest is up to you
Mikael