Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kostnader för Euroline

Hej! Jag har en frågom om hur jag bokför en faktura från Euroline (kortinlösen) i eEkonomi. På aviseringen jag får varje månad (har autogiro) står det bara:

Fast månadsavgift: 49,00 SEK
Serviceavgift: varierande belopp.

Det står hur mycket som är moms eller blir konteringen bara mot 2240 Leverantörsskulder och sedan 6570 Bankkostnader??

Tacksam för hjälp....

5 SVAR 5
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Du kan bokföra hela kostnaden på konto 6570 om du vill.
Vill du specificera serviceavgiften i din bokföring kan du skapa ett konto, till exempel 6571.
Du lägger även upp avdragsgill ingående moms och konto 2440 konteras automatiskt på leverantörsfakturan.

Om du har en aktiv bankkoppling med Handelsbanken i ditt Visma eEkonomi är det viktigt att du markerar rutan Autogiro på leverantören så att leverantörsfakturan inte skickas till banken för betalning.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret, men en dum fråga....vad menar du med "lägga upp adragsgill ingående moms"? Jag är hyffsat färsk på det här med bokföring och har inte riktigt fått kläm på eEkonomi.

Hej igen!

Det finns inga dumma frågor!

Ingående moms är momsen som står specificerad på dina fakturor. Vanligtvis redovisas de på bokföringskonto 2641 och när du registrerar en leverantörsfaktura i Visma eEkonomi och fyller i fältet Varav moms konteras detta automatiskt.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Har samma fråga som ovan.
Det finns ingen moms på Eurolines tjänster. Ser detta rätt ut då om jag bokför det som leverantörsfaktura:

2440 summa

6570 summa

Eller är jag helt ute och simmar...?

Tacksam




Hej!

Finns det ingen moms så gör du precis så som du beskriver!
Simma lugnt 🙂

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~