
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföra kostnader för möten om framtida samarbete
Hej
Jag undrar hur jag ska bokföra ett möte med en kund på en konferens anläggning, där vi testade konferens anläggningen och blev visade runt för att kunna se om den passade som framtida samarbetspartner för att kunna hålla kurser där. Vi deltog i konferensanläggningens aktiviteter för spa och lunch. Jag arbetar inom hälso branschen och därför var det viktigt att veta om anläggningen skulle passa ändamålet tillsammans med det upplägg vi tänkt.
Hur bokför jag detta och vilka konton använder jag?
Summan är 1040kr
Lunch - 250kr
Deltagande - 790kr
Tack för snabb hjälp!
mvh
Maria
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hejsan!
Eftersom du har en enskild firma av vad jag kan se så funderar jag på om du ska bokföra detta på konto 2013 - eget uttag eller liknande. Det finns en del regler vid konferens och för att man skall få avdrag, därav min tanke med eget uttag.
Detta gäller för att få avdrag
- Minst sex timmar per dag innehåller effektivt arbete.
- Den effektiva arbetstiden under en resa som pågår en vecka är minst 30 timmar, jämnt fördelat under veckan.
- Resan är till nytta för företaget.
- Resan får inte heller innehålla för stor del nöje och avslappning.
Är du osäker kan det vara en bra idé att kontakta Skatteverket tycker jag. Om kriterierna uppfylls så kan kan lämpliga konton vara:
- 5800 Resekostnader
- 5940 Utställningar och mässor.
- 6900 Övriga externa kostnader
- 6991 Övriga kostnader
Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen.
Ha en trevlig helg!
/My
