Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kostnader för utländsk festival

Hej!

Representerade mig själv om min enskilda firma på en Engelsk filmfestival tidigare i år och nu undrar jag hur jag lättast bokför detta?

Festivalpasset betalades i £ och på kvittot står det angivet VAT £ 0.00. Vad är det för momsregler som gäller där och vilket konto bör jag lägga detta under?

Jag betalade även tågbiljetter i England, går dessa under gruppkontot för resekostnader då, eller är det något annat konto som gäller på dessa?

Hade uppskattat enormt om jag fick hjälp med att lösa detta pusslet.

Med vänliga hälsningar,
Andreas

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Representation är från år 2017 en skattemässigt ej avdragsgill kostnad vilket innebär för din del att den är att jämställa med eget uttag så länge du bedriver din verksamhet som enskild firma.

Om syftet med dina resa och besök är annat än representation( jag kanske hakar upp mig på ditt ordval här ) - en resebeskrivning underlättar säkert bedömningen av avdragsrätten i ditt fall.

När det anges VAT noll betyder det att det inte finns någon avdragsgill moms att yrka avdrag för för betalaren av festivalpasset

Tågbiljetterna går under gruppkontot för resekostnader som du anger. 

Mikaael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för dina svar Mikael!

Representation var kanske fel ordval. Jag hade en film som premiärvisades på denna festivalen och därav köpte jag festivalpasset, så det är en direkt koppling till min verksamhet. Sen om det inköpet en avdragsgill kostnad eller inte för Enskild Firma är en bra fråga.

Andreas
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu är det klarlagt anser jag med den beskrivning du ger att resan och passet är avdragsgillt i din verksamhet
Promotion om inte annat
Mikael