Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Shauto
MEDLEM

Bokföra leasing av kamerautrustning

Jag leasar ett kameraobjektiv till mitt enskilda företaget och är osäker på hur det ska bokföras nu när jag ska betala första fakturan?

 

Första fakturan är på 3128 kr inkl. moms och efterföljande fakturor är på 2496 kr inkl. moms i 36 månader med en intervall om 3 månader.

 

Kan jag boka detta mot 5220?

Behöver jag periodisera, eller kan jag bara skriva in varje faktura vartefter de kommer?

5220 har ju heller ingen momskod...

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

5220 går utmärkt. Du behöver inte periodisera om du inte själv vill (för resultatuppföljningens skull). Vid bokslutet behöver du periodisera om beloppet är över 5000 men det ser det ju inte ut att bli. 

Kostnadskonton har normalt inte momskoder, det är bara försäljningskontona som behöver ha det för att hamna rätt i momsdeklarationen. Du bokför momsen på 2641 som ju har momskod. 

Följdfråga...

Eftersom det är ett leasingavtal som löper 36 månader, kommer jag då behöva periodisera vid bokslutet för verksamhetsåret 2023?

AnnicaL
CHAMPION

Nix, bara om den senaste fakturan du fått skulle vara större än 5000 ex moms och det är de ju inte. Att det finns ett 36-månadersavtal spelar inte någon roll i sammanhanget - kostnaden tas löpande.