Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra leasing av traktor för fastighetsbolag - eEkonomi

Fastighetsbolaget är ett litet AB och har leasat sin första traktor. Då det är ett fastighetsbolag är det inte momregat, det är inte moms på hyror av lägenheter.

Traktorn kostar 299 ́ kr exkl moms, så jag antar att totala leasingvärdet blir 299 ́ x 1,25? 
Detta är vad jag har fastnat i, om jag ska använda mig av värdet plus moms på leasingkontot.

Så här ser jag det framför mig att jag ska bokföra;

1261 Deb    373 750kr (299 000 * 1,25)
2381 Kred   373 750kr

Vid månadsvisa betaning av hyran;

1930 Kred    6000 (inkl moms)
2381 Deb     6000 (inkl moms)
(OBS!! Första månaderna räntefritt, annars hade det tillkommit ett konto som heter 8416 för räntan))

I alla bokförings förslag så är det exkl moms, momsen ska på ett annat konto osv.....men då vi företaget inte är momsregat så ska jag väl inte bokföra så?
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du ska inte ha ett leasat fordon i din balansräkning utan bara kostnadsföra den löpande leasingavgift du betalar efter som du i juridisk mening hyr fordonet - inte äger det.
Det enda som eventuellt ska tas upp i din balansräkning ör en eventuellt erlagd första förhöjd leasingavgift

Mikael

Helt rätt som du skriver att du inte skall lyfta någon moms. Hela beloppet gäller men det är också som Mikael skriver. Leasing är en hyra och bokförs löpande på hyra inventarier eller om du vill, ett eget konto i den gruppen men som då heter leasing traktor. Och som Mikael skriver så skall du däremot boka upp en eventuell första förhöjd hyra som en tillgång. Typ kto 1790. Den kostnadsförs då sedan under samma period som leasingavtalet. När det går ut är saldot borta. 
Det finns även vissa finansiella leasingar som skall upp i årsredovisning men det har jag klarat mig ifrån än så länge... Men kan vara värt att kolla upp. Lycka till!