Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra leasingavgift personbil

Hur bokförs första förhöjda leasingavgift för personbil? Momsen är ju halvt avdragsgill. Är det konto 1720 som gäller? Löpande månatliga leasingkostnaden, ska de bokföras på 5615? På faktura står ju angivet full moms, men då jag bokför den, ska jag skriva hälften av momsen som debiterad moms och resten som kostnad?

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja 
Du har rätt hela vägen.

Mikael
Roffakab
CHAMPION

Hej

Du har också rätt att kostnadsföra den första förhöjda leasingavgiften över leasingperioden.

Ar leasingavtalet på 36 månader kostnadsför du 1/36 del per månad med

1720 Kredit
5615 Debet

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! Ska detta göras i samband med årsbokslut eller månadsvis? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det bestämmer du själv, båda är lika rätt

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Phlippis,

Jag tänkte bara flika in och tipsa om en forumtråd som heter Bokföra leasingbil, för en Enskild Firma - eEkonomi där du även kan läsa om hur du kan bokföra detta.

Ha det fint!

/Fanny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! Bokförde den första förhöjda avgiften (40 000 ex moms) på 1720 samt halva debiterade momsen (5000) i vanlig ordning. Blev dock tveksam när jag fick första fakturan där det står: 

Leasingavgift 2443,99
Uppläggningsavgift 495
Särskild leasingavgift 39 999,87
Interimshyra 477

Summa: 43 415,86
Total moms: 10 853,97
Tidigare betalt: 49 999,84
Öresavrundning: 0,01
Att betala: 4270

Hur bokför jag uppläggningsavgift och interimshyra?
Varför står det tidigare betalt 49 999,84 när jag tidigare betalat jämnt 50k ?
Hur räknar jag ut vilken moms jag ska bokföra vid detta betalningstillfälle? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Både uppläggningsavgiften och interimshyran hör ihop med leasingen så jag skulle bokföra dem på samma konto - 5615.

49999,84 istället för jämna 50 000 är en öresutjämning av fakturan - den delen av fakturan har du redan bokfört i och med bokföring av första förhöjda hyran.

Kontering av fakturan

Kredit 2440    4 270
Debet 2641       427 (50 % av 10 853,97 minus 10 000 som du har hanterat när du bokförde första förhöjda hyran
Debet 5615     3 843 ( 3 416 plus 50% av momsbelopp enl ovan)

Mikael