Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Peterl
MEDLEM

Bokföra lön manuellt pga byte av system

Hej,

Vi har bytt till eEkonomi och ska göra klart 2023 här. Det fungerade tyvärr inte att importera från gamla systemet, så vi har lagt in bokföringen manuellt, vi har inte så många transaktioner. 

Vi har från jan 2024 börjat använda lönemodulen, så framöver kommer det blir mycket enklare.

Men nu undrar jag om det blev rätt gällande lönebokningarna 2023?

När vi betalt ut lön har vi bokat såhär:

Peterl_0-1710168165418.png

Och när vi betalat arbetsgivaravgifter har vi bokat såhär:

Peterl_1-1710168259694.png

Vi har manuellt importerat kassa/bank händelserna och matchat. 

Är det något moment vi har missat?

Undrar också hur vi ska ska få med Anställdas ers. för erhållna förmåner, då vi har en tjänstebil enligt nettolöneavdrag?

Tack på förhand! /Peter

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Lönekonteringen vid utbetalningen är inte korrekt bokförd. Det saknas skatt och arbetsgivaravgift i denna. Summan på 7220 skall vara bruttolönen och sedan behöver man kompletter med skatt och arbetsgivaravgifterna i den också.

Om de två exempel du bifogat tillhör samma lön så skall den första konteringen se ut så här.

/Joachim

Tack för svar!

Jaa, det är samma lön.

Hur gör jag nu enklast? Skapar en korrigeringsverifikation på den felaktiga lönekonteringen via funktionen åtgärder och gör en ny manuell verifikation enligt förslaget?

Samt lägger in beloppet för bilens nettoavdrag på konto 7388 i kredit?

Mvh Peter

Hej

Om det fanns en bilförmån så skall du dels lägga till konto 7388 men äben beloppen på bruttolönen samt arbetsgivaravgiften blir högre.

Konto 7220 skall ökas på med nettolöneavdraget och arbetsgivaravgiften skall beräknas utifrån bruttolönen + bilförmånen.
Vid en uträkning av 31,42 % av bruttolönen 51 000 så verkar det inte som nettoavdraget är med i summan för arbetsgivaravgift.

Så detta bör du kontrollera.

/Joachim

Hej igen,

Förstår nog inte riktigt. Vi har gjort ett nettolöneavdrag på bruttolönen 51.000 för att inte komma över nivån för statlig skatt.

Bifogar en bild på lönen i jan 2024, som skapades i Lön Direkt. Ska jag inte bara kopiera detta för 2023? 

Peterl_0-1710236815497.png

Sen undrar jag också hur man enklast rättar den felaktiga konteringen? 

Tack på förhand /Peter

Hej

Du kan kopiera den konteringen och göra en korrigeringsverifikation enligt den konteringen. 

För att rätta den så går du till bokföring > VerifikationerKlicka på raden så den utvidgas och välj redigera.

/Joachim

Tack för svar /Peter