Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

embl00
MEDLEM

Bokföra moms för etsy försäljning

Hej!

Jag sålde en sak på Etsy för 229kr under december 2024, utbetalningen skedde 2025 till mitt företagskonto. Jag har en enskild firma och bokför med kontantmetoden. Jag bokför även moms en gång om året så undrar om momsen ska läggas på 2024 eller 2025?

Har detta pappret från etsy som kallas "VAT statment" jag sålde varorna till USA och en privatperson...

Han betalade 326,1kr där 32,61kr var skatt till US som etys tog själva och har gett till myndigheterna i USA 

Tack på förhand!

embl00_0-1738514866656.png

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Först så är det mest troligt ingen moms på detta då försäljningen skett till en privatperson utanför EU's handelsområde. Det kräver dock att du kan visa upp att det är sålt och skickat till USA i detta fallet.

https://www.skatteverket.se/foretag/moms/saljavarorochtjanster/forsaljningtilllanderutanforeu/saljav...

Jag får däremot inte helt ihop beloppen du angivit och beloppen som finns specificerade på underlaget du bifogat.

Kan du specificera beloppen lite mer i detalj.

1. Hur mycket fick du insatt på banken i 2025?
2. Vilket belopp betalade kunden totalt var det 326,10?
3. Avgifterna på totalt 117 ,58 från underlaget du bifogat misstänker jag har dragit av från summan du fick insatt. Stämmer det?

/Joachim

Några av avgifterna som syns ovan är avgifter dom dragit för att förnya/marknadsföra etc annonser som INTE har med denna transaktionen att göra. 

1. 137,47kr sattes in på mitt konto

2. Nej , kunden betalade 370,76kr av detta var 21,76kr skatt till USA...

3. Ja avgifter dras direkt från ditt "saldo" alltså är avgifterna avdragna på dom 137,47kr som sattes in...

embl00_0-1738603225240.pngembl00_1-1738603276437.png

Alla avgifter är för samma order, problemet jag upptäcker är att mitt saldo förmodligen inte varit 0. Detta är första försäljningen där insättningen går till mitt företagskonto och jag skulle räkna det som att jag säljer genom företaget... 

Hej

Du kan bokföra det på följande sätt. Mitt förslag är att lägga samtliga avgifter som frakt, avgift för att de hanterar skatten i USA åt dig mm på konto 6090 Övriga försäljningskostnader.

/Joachim