Fd medlem
Inte tillämpbar
2016-10-21
07:52
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2016-10-21
07:52
Bokföra moms i efterskott
Hej. Förra momsperioden saknades inköpskvitton och hela kostnaden bokfördes under varor, utan att ta upp momsen. Nu är kvittona upphittade i nästa momsperiod, kan jag ta upp dem nu och isåfall hur bokför jag momsen då? Tackar/Annica
Svara
3 SVAR 3
2016-10-21
08:10
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2016-10-21
08:10
Hej Annica,
Ska man göra det helt rätt det här falletska du egentligen göra en rättelse av den tidigare deklarationen.
MVH
Kenneth
Ska man göra det helt rätt det här falletska du egentligen göra en rättelse av den tidigare deklarationen.
MVH
Kenneth
Svara

Fd medlem
Inte tillämpbar
2016-10-21
08:26
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2016-10-21
08:26
Bokför momsen D2641 och kreditera det konto du kostnadsförde tidigare.
Är det mindre summor så skulle jag ha tagit med det i denna period, annars rätta föregående momsrapport.
Är det mindre summor så skulle jag ha tagit med det i denna period, annars rätta föregående momsrapport.
Svara
2016-10-21
11:21
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2016-10-21
11:21
Eftersom det verkar röra sig om mindre belopp (inköpskvitton) och du vill ha kostnaden på den månad som kvittona gäller, föreslår jag att du lägger upp ett konto för "ingående moms att redovisa nästa månad", detta konto skall inte vara kopplad till momsrapporten. Den första dagen i nästa månad bokför du om från ditt "ingående moms att redovisa nästa månad" till ditt vanliga konto för ingående moms.
Kan inte se att skatteverket skulle ha några som helst problem med förfarandet då det jämnar ut sig och det rör sig om mindre belopp.
Kan inte se att skatteverket skulle ha några som helst problem med förfarandet då det jämnar ut sig och det rör sig om mindre belopp.
Svara