Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra ny leasingbil och sålt gammal i förtid (inbytesbil) med avskrivning kvar

Hej

Har köpt en ny Leasingbil och löst ut den gamla i förtid. jag har avskrivningar på den gamla bilen kvar på 40 316 kr inkl. halv moms uppbokat på kto. 1790.

Den nya bilen kostar 368 000 plus moms.

Vet inte hur jag ska bokföra detta.

Först har jag fått ett avtal att leasingen upphör på gamla bilen.

Försäljningspris 138 720 kr

moms 25%           34 680 kr

Adm.avg                   500 kr

moms                       125 kr

Totalt att betala    174 025 kr

Av bilfirman har jag fått 230 000 kr inkl. moms i betalning för gamla bilen.

Faktura på nya leasingbilen.

Leasingavgift                   75 789 kr

Moms                              18 947 kr

Särskild leasingavgift      38 060 kr

moms                                9 515 kr

Avgår tidigare inbet.       - 47 575 kr

Att betala                          94 736 kr

På leasingkontraktet står det särskild leasingavgift exkl.moms 110 400 kr

restvärde 147 200 kr exkl. moms.

Så hur ska jag boka upp detta så det blir rätt. Och även då skriva av den nya bilen på 3 år.

Tacksam för hjälp !

 

7 SVAR 7
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag tror att du hittar svaret på din fråga i tråden Leasingbil, inbytesbil - Enskild Firma.

Återkom annars så ska jag hjälpa dig vidare!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna,

Tack för ditt svar.

Jag har redan varit inne på den tråden du skikade och blev inte mycket klokare av det. Hade det nu inte varit att jag hade e skuld kvar på den gamla bilen och även avskrivningar kvar att göra på kto 1790 hade det inte varit några problem. Men jag skulle nog behöva mer hjälp för att reda ut detta bokföringsmässigt.

På den nya bilen skall den första förhöjda leasingavgiften vara 110 400 kr + moms och det ingår i den fakturan jag fått. Rest värde på den nya bilen är 147200 + moms

Pia

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna,

Tack för ditt svar.

Jag har redan varit inne på den tråden du skickade och blev inte mycket klokare av det. Hade det nu inte varit att jag hade en skuld kvar på den gamla bilen och även avskrivningar kvar att göra på kto 1790 hade det inte varit några problem. Men jag skulle nog behöva mer hjälp för att reda ut detta bokföringsmässigt.

Då jag är ny på detta forum vet jag inte om jag svarar just dig ellr hur det fungerar 🙂


Pia

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Okej, då ska vi försöka reda ut det här. 
Den första uppställningen du har, betyder det att du ska betala pengar till leasingföretaget? Eftersom det står Totalt att betala?

I annat fall kan det ibland vara enklare att göra det här i två steg. Alltså först en inlämning av bilen, och därefter ett nytt avtal på den nya.
Alltså kreditera kostnadskontot med det återbetalda leasingbeloppet och minska ner konto 1790 och därefter lägga in den nya bilen.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Då jag fått betalt 230 000 kr i inbyte för den gamla bilen.Som betalades in direkt till leasingbolaget Och lösen av den leasing (lån) jag hade kvar var 174 025 kr. Så har jag gjort en vinst på inbytet som jag förstår av det jag fått från leasingföretaget. Ska jag på kto 1790 boka bort 40 316 kr som jag har kvar på det kontot och boka upp det som en vinst med halv moms på vilket konto?


Och sedan boka upp den nya förutbetalda leasingavgiften på nytt 110 400+ halv moms kr (= 124 200 )på kto 1720 som jag vill använda istället.

Men hur bokar jag bort den tidigare inbetalningen som leasingbolaget dragit av och jag inte behöver betala från bankkontot. Och jag får inte ihop just det med vinsten jag gjorde på inbytet och betalningen till leasingbolaget då summan inte stämmer överens

Pia

Fd medlem
Inte tillämpbar

Då ska vi försöka reda ut detta. Jag förstår att du frågar för det kan bli ganska rörigt när man byter bilar och kontrakt upphör i förtid och i något fall som jag stött på framgår inte ens alla förutsättningarna från bilhandlarna/leasingbolagen. Vi börjar med den gamla bilen som är leasad där leasingen ska upphöra i förtid. Du nämner termen avskrivning men avskrivningar hänger inte samman när man leasar inventarier utan enbart när man har köpt dem rakt av. Det måste vara en förutbetald leasingavgift som ligger uppbokad på konto 1790 eftersom man brukar få en första förhöjd leasingavgift som avser t.ex. 36 månader. För att kostnaderna i resultaträkningen för den första förhöjda leasingskostnaden ska bli jämnt fördelade över leasingperioden så sprätter man ut den förhöjda leasingavgiften över hela leasingperioden.

Eftersom leasingkontraktet upphör i förtid måste vi börja med att nollställa kontot på konto 1790. Debet konto 5615 leasingkostnad och kredit konto 1790 med beloppet 40 316 kr. Leasingkostnaderna blir då 40 316 kr högre i årets resultaträkning eftersom vi avslutade leasingkontraktet i förtid.

I steg två får vi köpa loss bilen för 174 025 kr ink. moms (om ni bedriver taxi-, körskole- eller begravningsbyråverksamhet och dyl. där bilen ingår som ett inventarium i själva verksamheten är momsen avdragsgill i annat fall är momsen inte avdragsgill på personbilar). Då konterar vi konto 1240 i debet med 174 025 kr mot ett likvidkonto.

I nästa andetag säljer vi bilen för 230 000 kr och då bokar vi först bort bilen på konto 1240 och nollställer det genom att boka kredit på konto 1240 med 174 025 kr. På banken fick vi in 230 000 kr och mellanskillnaden 55 975 kr bokför vi som en vinst vid försäljning av inventarier, på konto 3973 i kredit.

Då har vi bara den nya bilen kvar att kontera och tyvärr är jag lite osäker på vad som står på din faktura. Halva momsen är mycket riktigt avdragsgill vid leasing av bilar och då du nämner att ”skriva av den nya bilen på tre år” vilket jag tolkar som att hela leasingkontraktet samt den första förhöjda leasingavgiften avser tre år, 36 månader. Sen förstår jag inte exakt om det är 38 060 kr + 9 515 kr i första förhöjd leasingavgift eller om det är 110 400 kr + 27 600 kr som avser den första förhöjda leasingavgiften för nya bilen? Leasingbolaget borde även fakturera de resterande leasingperioderna för den gamla bilen plus den första förhöjda leasingavgiften för den nya bilen. Du får återkomma om du inte får ihop det men generellt gäller att halva momsen är avdragsgill och den första förhöjda leasingavgiften + halva momsen ska upp på konto 1790 eller 1720 som heter förutbetalda leasingavgifter. Övriga leasingavgifter kostnadsförs på 5615 och halva momsen är avdragsgill. Alternativen är 124 200 kr (110 400 kr + halv moms) på konto 1720 eller 42 817 kr (38 060 kr + halv moms) och resten mot 5615 + halv moms. Lycka till! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har löst detta nu. Jag hade fått en kreditfaktura från leasinbolaget också på vinsten jag gjorde på den gamla bilen. Så då fick jag ihop ekvationen. hade bara krånglat till det för mig själv istället för att tänka logiskt.

Men tack för hjälpen i alla fall !