Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra onlinekurs från Udemy

Hej, jag blir inte riktigt klok på hur jag ska bokföra onlinekurser som jag köpt från sajten Udemy.com

 

Företaget ligger i USA, men har "VAT # : EU3720008xxx" på fakturorna vilket för mig ser ut som de är registrerade för moms i EU (xxx är siffror egentligen) . De har även lagt på 25% moms (svensk moms antar jag). Fakturans nummer är prefixad med SE. 

 

Vidare på deras hemsida skriver de: 
"Udemy currently handles VAT / GST for all purchases made on the website by students as applicable based on local tax rules. In countries where VAT / GST applies, Udemy displays course prices as “tax-inclusive” and Students in these countries will see the tax-inclusive price as a single total, just as they would for other goods and services sold in their countries."


Så min undran är, ska jag:
a) Bokföra som tjänst från land utanför EU och lägga på 25% moms
b) Bokföra som tjänst från land inom EU och lägga på 25% moms
c) Bokföra som om det var inhandlat från sverige
d) något annat?


1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det låter som att detta har hanterats som ett inköp mellan företag och privatperson, och även inom One Stop Shop (OSS) systemet i och med att de har ett EU VATnummer men lagt på svensk moms. Man har ingen avdragsrätt på detta som företag, utan man bokför hela beloppet som en kostnad. Däremot så skall det ändå konstigt nog hanteras som ett inköp inom EU och beräknas fiktiv moms enligt Skatteverket, vilket du kan läsa om här.

 

I denna länken kan du läsa om hur man bokför inköp av tjänster inom EU. Beloppet som blir mot 4XXX kontot är alltså hela fakturans belopp, i och med att man inte har avdragsrätt på den OSS momsen som tagits ut och det är på totala beloppet man beräknar fiktiv moms på. Värt att tänka på när det gäller utbildning i allmänhet så är inte all utbildning avdragsgill, så det kan vara bra att dubbelkolla detta hos Skatteverket. Det finns även lite information kring det här hos Skatteverket.

 

Ha det fint!

/ Josefine