Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

regnstrom
MEDLEM

Bokföra oredovisad moms

Hej!

Jag fick beslut om momsregistrering i mars i år men jag hade en leverantörsfaktura med ingående moms i december förra året. Hur ska jag korrigera bokföringen och få in den posten i momsdeklarationen? Använder eEkonomi.

 

Hälsningar,

Björn

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Momsen för den fakturan får du mest troligt inte dra av för eftersom den betalningen skedde innan du blev momsregistrerad. Så den skall inte korrigeras.
Du kan gärna kontrollera med skatteverket också och höra efter vad de säger om detta.

/Joachim

regnstrom
MEDLEM

Hej!

Skatteverket godkände inte min första ansökan om momsregistrering eftersom jag inte hade gjort några transaktioner som genererat moms. Jag trodde att man fick registreringen först och kunde börja deklarera efteråt men tydligen inte, när jag gjorde en ny ansökan och bifogade en en faktura från firman och ett kvitto på ett köp till firman så godkändes registreringen. Båda de transaktionerna var ju äldre än registreringen, tydligen vill de ha det så, jag har deklarerat men inte fått något besked om det blev godkänt än. 

Ytterligare ett inköp från 2023, mellan första och andra ansökan, missade jag, skatteupplysningen sa att det skulle gå att få med det i deklarationen men jag vet inte hur man gör i Spcs för att åstadkomma det. 

 

/Björn

Hej

Om skatteverket sagt att det är ok att dra av momsen på de tidigare inköpen så behöver du bara lägga in dessa kosntader manuellt på första datumet i ditt räkenskapsår och redovisa momsen i samband med detta.

Visar med ett exempel på ett inköp för ett aktiebolag på 500 kr där 100 kr är moms.

 



/Joachim