Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra övrigt utlägg

Hej min anställd har gjort ett utlägg som, jag önskar bokföra mot övriga utlägg då det är material som han köpt på sitt privata kort. Om jag väljer att föra in detta på detta sätt i lön 100, hur kommer verifikationen att se ut i administration 1000? kommer jag få ett konto som jag sedan bokför kvittot mot konto 4010 inköp material?
MVH
Kristian

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När du får kvittot från den anställde och ska bokföra inköpet kan du välja konto 2820 - Kortfristiga skulder till anställda som motkonto till 4010 och 2641.

Om du sedan vill betala ut de här pengarna till den anställde via utlägg i löneprogrammet kan du använda snabbvalet Resor, kost och utlägg. Klicka sedan på Kostnadsersättning och på raden för Utlägg övrigt kan du ange rätt belopp. Det som inte kommer att stämma helt nu från löneprogrammet är bokföringskontot eftersom vi föreslår konto 5800 - Resekostnader på samtliga utlägg. I och med att du bokför kostnaden i samband med kvittot från den anställde, ska du i stället bara minska skulden på konto 2820 när pengarna är återbetalda. Om du kikar på bokföringsunderlaget du får från löneprogrammet byter du helt enkelt ut konto 5800 mot 2820, så att skulden bokas bort.

Om något är oklart får du gärna återkomma här igen!