Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra på nytt efter omstart ger fel belopp i Visma eEkonomi Smart

Hej. 

Jag har startat om och allt går som på räls, fram tills det är dags att bokföra lönespec och löneutbetalningar. Där kommer vi till problemet att Visma nollade inte dessa lönespecen utan dem ligger kvar som bokförda och utbetalda.  Jag fick höra på Visma att dessa skulle gå att kopiera och boka på nytt utan att det blev dubbletter i bokföringen, ( kanske stämmer ? ) MEN det går inte att få det rätt, anledningen är helt enkelt att programmet räknar upp skatterna så dessa inte stämmer mot tidigare lönespec och lönekörningar, arbetsgivardeklarationer samt skattedeklarationen. DVS ALLT BLIR FEL! 

 

Frustrerad till max då Visma själva inte kan ge en förklaring hur programmet funger eller hur man gör för att lösa detta problemet.  Jag anser ju det tillhöra programtekniska frågor som dem säger. Men får till svar att ren bokföring varken kan eller får dem inte besvara!  Hänvisar till revisor, men vad kan dem göra åt felet i programmet? Jag kan ju själv skapa manuella verifikationer för att vände de felande beloppen. Problemet kvarstår dock, SKALL inte va så kladdigt när man lämnar in pappren. 

 

Jag har en revision på g. Och måste lämna in dessa år snarast. (igår)  På grund av att skatteverket granskar ALLA städfirmor just nu. Inte för att jag felat! 

Kan man hoppa över lönespec och endast köra utbetalning via kassa bank mot upplupna löner?  Man kan väl lika gärna göra en manuell arbetsgivardeklaration för att det skall stämma? Men då måste man tydligen hoppa över skattedeklarationen, annars dubbleras siffrorna igen. ( konstaterat efter 3 omstarter ) 

 

3 SVAR 3
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej @Fd medlem

 

Jag ska minsann försöka hjälpa dig 🙂 Först behöver jag bara veta om du bokför om alla verifikationer eller har du importerat en sie-fil med bokföringsdata efter omstarten? 

 

Återkom så ska jag hjälpa dig vidare! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lisa. 

Jag har bokfört allt på nytt. Utom just lönespecifikationerna. 

Jag har lagt in alla kund, lev fakturor på nytt. Likaså kopplat alla kvitton på nytt. 

 

Vid löne utbetalningar har jag registrerat det via kassa & bank - bank utbetalning - 1930 / 2910

Skapade arbetsgivardeklarationen som vanligt i löne delen av programmet. 

 

sedan registrerade jag inbetalning till skatteverket via kassa & bank 1930 / 1630

Sedan då skatteverket drog pengarna registrerade jag Kassa & bank Skattekonto 1630 K mot diverse konton så som 2710 , 2731, samt 2650

 

Problemet är att nu ligger ju arbetsgivardeklarationerna som skuld på 1630 då dem blir dubbelbokade. 

Detta till grund av att ord ( kvarvarande i programmet) inte kan kopieras eller göras på nytt eftersom även dem beloppen dubbleras 😞 

 

Verkar som jag får (kladda) och vända på arbetsgivardeklarationerna trots allt med manuella verifikationer. Dock verkar alla belopp på samtliga konton stämma utom just 1630! Hur kan man åtgärda det då man alltid måste ha ett motkonto? 

Eller måste jag starta om på nytt igen 4:de gången? 

 

Funderar seriöst på att bokföra klart året, sen skriva ut verifikationslista i datumordning och sen lägga in allt manuellt hos Fortnox. Så det blir rätt utan kladd. 

 

 

 

 

Tack för ditt svar! Nu har jag fått en bättre överblick och jag tror att jag ska kunna hjälpa dig på rätt väg. Håll i dig, för nu kommer det ett långt inlägg! 

Först kommer en beskrivning om hur det borde gått till första gången du startade om, därefter kompletterar jag med vad jag tror har blivit fel hos dig. 

 

Bokföra lönebesked i ett omstartat företag

  1. Bokför lönebeskeden som manuella verifikationer
    Du bör inte skapa om lönebeskeden i eEkonomi efter att du har gjort en omstart eftersom skatten på det nya lönebeskedet inte kommer att vara samma som på det första. Detta eftersom programmet "tror" att det har skett dubbla utbetalningar den månaden och tar hänsyn till det totala beloppet på båda lönebeskeden. 
  2. Skapa arbetsgivardeklarationen på nytt för respektive period 
  3. Bokför inbetalningen till Skatteverket, 1630 i debet och 1930 i kredit 

Du kan i ditt arkiverade företag, som du hittar under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter, se hur alla verifikationer har bokförts i verifikationslistan. 

Detta är hjälpen du borde fått från första början när du var i kontakt med oss. 

 

Om du har skapat lönebesked mellan och efter omstarterna så kan du inte använda dig av arbetsgivardeklarationen, för den kommer titta på alla skapade lönebesked i perioden. Har du skapat arbetsgivardeklarationer (som innehåller felaktiga belopp) är det lättast att ångra dessa och skapa manuella verifikationer med dem korrekta beloppen. 

Eftersom verifikationen från arbetsgivardeklarationen bokför mot 2710, 2731 och 1630 så ska du sedan bara komplettera med verifikationen där du gör själva betalningen till Skatteverket. Den bokför du lättast under Kassa- och bankhändelser och matchar mot Övrigt uttag - Betalning till skattekontot

 

Bokföringen balanserar ju alltid, så att det enbart diffar på 1630 kan inte stämma. Jag gissar på att även 2710 och 2731 felar. 

 

/Lisa