Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra placeringskonto med återinvestering av ränta

Hej!

Jag har för mitt AB:s räkning lagt upp placeringskonton i min bank med 3 månaders bindningstid. När bindningstiden löpt ut förlängs kontot automatiskt på ytterligare 3 månader och upplupen ränta återinvesteras på kontot. Det första tillfället har inte inträffat ännu, så jag är osäker på om banken kommer dra källskatt då, eller om det sker uppsamlat vid årsskiftet. Jag har i bokföringen använt kontonr 1941, 1942 osv. för dessa. Jag kan bryta placeringen i förtid (mot en viss straffavgift), så jag tänker att detta är att betrakta som ett bankkontoinnehav och inte som en kortfristig fordran.

Undrar nu hur jag skall bokföra detta vidare. Skall jag lägga upp en transaktion vid varje brytdatum där upplupen ränta bokas in på kontot? Eller skall jag ta alltihop i en transaktion vid kalenderårsskiftet? Eller vid utgången av verksamhetsåret (brutet)? Eller först när jag löser upp kontot?

Hur blir konteringen?

Tacksam för tips.

Hälsn. Mats

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Banken kommer med all säkerhet inte  dra någon källskatt från den ränteintäkt som uppstår. Du behöver istället bokföra detta som en intäktsränta i eEkonomi så det påverkar ditt bokörda resultat. Källskatten kommer sedan beräknas på det totala resultatet när året är slut.

Det stämmer som du skriver att placeringen betraktas som ett bankkontoinnehav.

När banken sätter in räntan så bokföra du det på följande sätt. Använder konto 1942 som konto för placeringskontot i mitt exempel.

1942 Debet Räntebeloppet
8311 Kredit Räntebeloppet

När kontot sedan avslutas och pengarna flyttas över från placeringskontot till ditt vanliga företagskonto så bokför du händelsen från kassa och bankhändelser mot konto 1942

Konteringen blir då på följande sätt

1942 kredit (Totala behållningen som förs över)
1941 Debet (Samma summa)

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

ElinNOEB
MEDLEM

Hej, vet inte hur detta fungerar men får jag ställa följdfråga här? Eller ska jag skapa en ny fråga? Berätta gärna så jag vet.

Jag har gjort precis som Mats, öppnat  placeringskonto men vet nu inte hur jag ska bokföra det.
1. Behöver jag skapa ett konto i Visma som heter Placeringskonto och hur gör jag det (tänker att nu har jag bara kassa-, skatt- och företagskonto). Jag hade tyvärr dålig koll och hade för låg beloppsgräns inställd när jag skapade placeringskontot...så det fick bli 2st placeringskonton skapade med en dags mellanrum och med  500.000kr vardera på dem. Så om jag ska skapa placeringskonto i Visma så måste jag skapa 2!?

2. Hur gör jag för att bokföra första överföringen från 1930/företagskonto till placeringskontona? Sen ser jag vad du skrev till Mats, men förstår inte vad du menar med: 

"När kontot sedan avslutas och pengarna flyttas över från placeringskontot till ditt vanliga företagskonto så bokför du händelsen från kassa och bankhändelser mot konto 1942

Konteringen blir då på följande sätt

1942 kredit (Totala behållningen som förs över)
1941 Debet (Samma summa)"

Jag förstår inte "bokför du händelsen från kassa och bankhändelser"? Vad är det?

3. Sen har jag inte konto 1941 och 1942 när jag kollar i Visma ekonomi.... ska jag bara lägga till dem? Nåt särskilt att tänka på då?

Tack, hoppas att det var ok att hoppa in i en tråd så här!?

Mvh Elin 

Hej

1. Ja om det skapades två olika konton på banken så behöver du skapa två nya konton. Ett som du kallar 1941 Placeringskonto 1 och ett som du kan kalla 1942 placeringskonto 2. Du behöver skapa dessa två konton under Inställningar > Kontoplan före du lägger till de två bankkontona under Inställningar > Kassa och bankkonton.

2. Överföringarna från företagskontot skall bokföras mot konto 1941 och 1942 med rätt belopp.

Mats hade som jag tolkade frågan 1941 som företagskontot därav svaret att återföringen skulle bokföras på det sättet

När du för tillbaka pengar från de olika placeringskontona så skall det bokföras på följande sätt

1941 eller 1942 Kredit (Beroende på vilket konto pengarna tas ifrån)
1930 Debet.

3. Du behöver du skapa två nya konton. Ett som du kallar 1941 Placeringskonto 1 och ett som du kan kalla 1942 placeringskonto 2. Du behöver skapa dessa två konton under Inställningar > Kontoplan.

/Joachim

ElinNOEB
MEDLEM

Hej igen, se ovan, jag startade ju två placeringskonton 1941 och 1942 för att jag bara fick sätta in max 500.000 på vardera för nån inställning på banken var fel, sen insåg jag att det blev onödig bokföring osv (hade satt in 500.000kr på vardera kontot) så jag ändrade inställningen på banken och valde att avsluta de två och öppnade ett tredje och satte in 900.000kr, ett som nu heter 1943.

Räntan sattes in på 1941 och lika så på 1942.

Jag bokförde (500.000+ränta) 1941 kredit och 1930 debet när jag avslutade konto 1941.

Jag gjorde likadant för 1942.

Men sen har jag även bokfört räntan så här:

1941 Debet och 8311 kredit

1942 debet och 8311 kredit

Blir det rätt? Känns som det fattas nåt?

Sen när jag startade placeringskonto "3" 1943 och satte in 900.000kr där så bokförde jag:

1930 kredit och 1943 debet.

Räntan från 1943 har jag valt att den ska sättas in på 1930/företagskontot direkt/automatiskt, alltså inte in på placeringskontot 1943.

Hur redovisar jag det? var tredje månad får jag en ränta, ska den först redovisas 1943 debet och 8311 kredit, och sen från 8311 till 1930? Jag måste ju visa på nåt sätt att 1930 ökar…

Visa gärna hur jag ska bokföra även denna ränta.

Tack, mvh Elin

Hej

Flytt av pengar och ränta vid avslutet av 1941 och 1942 ser ut som du hanterat helt korrekt. Det kan du enkelt se i balansräkningen. Förmodar att både 1941 och 1942 inte längre har något saldo?

Ränteintäkten som uppstår bokför du på detta sätt.

1. Först bokför du upp räntan på 1943 kontot

1943 Debet
8311 Kredit

2. Överföringen av summan till företagskontot bokför du sedan på detta sätt eftersom pengarna flyttas från 1943 till 1930.

1930 Debet
1943 Kredit

/Joachim