Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra privat lån från aktieägare vidare till aktiebolag

Hej!
Jag (100% aktieägare)har lånat pengar privat som jag lånade till företaget med bättre räntevillkor. Skuldebrev finns. Hur bokför jag lånet på ett korrekt sätt samt räntekostnader och intäktsräntan?

Tack på förhand
Zlatko

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Har jag försått dig rätt har du som privatperson lånat pengar som du sedan lånar vidare till aktiebolaget. Frågan är om det är en långfristigt eller kortfristigt lån? Är det ett lån som ska återbetalas inom ett år bokför du det som ett kortfristigt lån, annars långfristigt.

Om vi antar att det rör sig om långfristigt lån på 100 000 kr skulle jag bokföra det enligt följande:

1941 Debet 100 000
2391 Kredit 100 000

Är det ett kortfristigt lån skulle jag byta ut konto 2391 mot 2891.

Om vi tänker oss att räntan är 5 % och amortering görs med 25 000 kr per år blir det 5 000 kr i ränta (100 000 * 5 %) och totalt 30 000 kr att bokföra. Det skulle jag kontera enligt följande:
1941 Kredit 30 000
2391 Debet 25 000
8419 Kredit 5 000
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Vilket konto?
Jag har lånat ut pengar till mit AB och undrar vilket konto jag ska lägga den på?

This reply was created from a merged topic originally titled
Konto fråga.

Jag hoppas du får svar på din fråga i denna tråd.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra kortfristigt lån med ränta från aktieägare till bolag.

Hej!

Jag som ägare har lånat ut 50 000 kr till AB (skuldebrev finns/skrivs) och önskar ta det som ett kortfristigt lån dvs bolaget ska betala tillbaka pengarna inom ett år. Hur bokför jag lånet och räntan?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Lån av mig själv till mitt AB.

Jag har ett nystartat AB och har gjort en insättning på 60 tkr som jag bokfört som eget kapital.

Nu vill jag LÅNA pengar av mig som privatperson och använda de pengarna till köp av bil. Jag har stämt av med revisorn att jag får betala ränta till mig själv motsvarande statslåneräntan +4%. Frågan är hur jag bokför själva lånet?
(Räntan avser jag att betala som klumpsumma i slutet av året eftersom bilen skrivs ned i värde varje månad. Enklast så tyckte revisorn.)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,
ser att ni fört över mitt inlägg ovan till denna tråd. Jag vill förtydliga att jag inte har tagit något privat lån. Jag har privata besparingar och vill låna ut delar av det kapitalet till mitt AB. Antar att det inte ska bokföras som egen insättning? Jag tänker mig att betala av lånet på 3 år, dvs långfristigt lån. Sen har jag fått motstridiga uppgifter kring vilken ränta jag har rätt att ta ut. Revisorn sa statslåneräntan + 4%. Statsverket sa "marknadsmässig ränta". Jag tänker att det senare borde göra det möjligt att ta ut en högre ränta då mitt AB är nystartat och att ett banklån då med stor sannolikhet skulle innebära högre ränta.
Så frågan är igen: Hur konterar jag lånet av mig själv, amorteringen och räntan. Tänker att jag betalar ränta och amortering som klumpsummor i slutet av året för enkelhetens skull, är det OK?

tack på förhand,
Christian
Fd medlem
Inte tillämpbar

Pga av en felaktig hopslagning av trådar!

Du hittar den nya konversationen här: Utlåning av pengar till AB
Fd medlem
Inte tillämpbar

Låt säga att jag har satt in 100 000 SEK i mitt aktiebolag i form av ett lån med skuldebrev, enligt nedan:


1930–D = 100 000 SEK
2390–K = 100 000 SEK


Om jag sedan vill ta ut 20 000 SEK, ska jag bokföra enligt följande:

1930–K = 20 000 SEK
2390–D = 20 000 SEK ?



I övrigt – är det något särskilt jag bör tänka på beträffande uttag?

Tack på förhand!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej AB!

Jag tycker att ovan ser helt korrekt ut. Inget i övrigt att tänka på tycker jag, och så länge det finns underlag till bokföringen så är du på banan 🙂

Tack för ditt inlägg