Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra särskilt nystartsbidrag

Jag fick särskilda nystarts bidraget på 60 000 av arbetsförmedlingen när jag och en kompis starta ett handelsbolag nu i höstas. Det kommer ju in på bankkontot 1930 men vilket resultatkonto ska det in på ??

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Funkar med 3985 eller 3989. den första är statliga bidrag men det ser du i din kontoplan.

Carina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Carina då tänkte jag rätt !!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Särskilt stöd till start av näringsverksamhet.

Jag har erhållit en summa på 60 000 kr, särskilt stöd till start av näringsverksamhet.

Summan är momsbefriad, men skattepliktig.

Enligt konversationer jag varit inne och läst på kan jag välja att lägga in summan i företaget eller ha den privat.

Enligt mail från Skatteverket: "Även om det bokförs i verksamheten lär det inte bli någon skatt i slutändan pga bidraget. Detta eftersom bidraget är avsett för inköp i någon form vilket ger motsvarande avdrag eller minskat avskrivningsunderlag."

Hur skall detta bokföras? Läggas in på kassakonto eller företagskonto?

MVH
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om du fick pengarna inbetalda på företagskontot så är det det kontot du bokför det mot.

Konto 3985 och 3989 har som standard momskod 42 vilket gör att det redovisas i ruta 42 i momsdeklarationen. 

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Pengarna sattes  in på mitt privatkonto


Okej, men om tanken ändå är att det är företagets pengar kan du göra en insättning på ditt företagskonto och bokföra på samma sätt.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~