Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pirrevirra
MEDLEM

Bokföra självfaktura vid försäljning av skrot med omvänd skattskyldighet

Hur hanterar man en självfaktura för försäljning av skrot med omvänd skattskyldighet? Bokas den som leverantörsfaktura eller är det lättare att bokföra den som en manuell verifikation? Konteringsförslag mottages tacksamt!

8 SVAR 8
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

En självfaktura bokförs enligt samma regler som en vanlig leverantörsfaktura, så du kan absolut registrera den som en leverantörsfaktura i programmet.

Eftersom omvänd skattskyldighet gäller ska du redovisa både ingående och utgående moms på inköpet. Du kan faktiskt använda konteringsmallen KML74 som följer med programmet. Den är anpassad för byggtjänster, men samma konton och fördelning kan användas för skrot också.

Om du saknar mallen KML74 kan du läsa in den via Arkiv - Import - Konteringsmallar.

Tusen tack! /Trevlig helg!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Följdfråga på samma ämne. Har fått en självfaktura på skrot vi sålt till Stena Recycling. De har alltså ställt ut en självfaktura till oss med beloppet som skall betalas ut till oss. Jag har alltså en leverantörsfaktura som kommer att betalas ut till oss istället för att vi betalar till dem. Ska jag då skapa den som en kreditfaktura med omvänd moms? Om jag ska skapa den som en normal faktura, hur hanterar jag i så fall inbetalningen till oss av beloppet?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna!
Jag tror att du hittar svaret på din fråga i den här tråden:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ytterligare följdfråga.
Har en leverantörsfaktura där vi sålt skrot. Fakturan kommer från Renova Miljö och vi har använt deras tjänst, men i slutet blir fakturan en kredit. då skrotvärdet överstiger själva kostnaden.

Jag har lagt upp ett konto som heter 3612, som ligger mot ruta 41 i momsrapporten.

Sedan använt 2617(ruta 30) och 2647 (ruta 48)

När jag kör en momskontroll får jag en diff på själva momsbeloppet. Var blir det fel? Jag har försökt följa er manual på hemsidan, utan att få det rätt.

/Annika

Du ska inte bokföra någon moms vid momskod 41. I ditt fall är det Renova Miljö som redovisar momsen i sin momsdeklaration. Försäljningsvärdet redovisar du i ruta 41 på din momsdeklaration.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så jag skall alltså inte ta upp någon omvänd moms alls?? BAra själva försäljningsvärdet??
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om du är köpare och omvänd skattskyldighet gäller ska du redovisa både ingående och utgående moms. Ingående moms i debet och utgående moms i kredit.

/Elin