Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jp____7
MEDLEM

Bokföra skattemässig förlust

Mitt aktiebolag gjorde en skattemässig förlust 2017 på 10 000 kr. Jag har förstått att ett bolag inte får tillbaka bolagsskatt när en förlust redovisas.

Ska jag ändå bokföra att jag har ett haft ett underskott och hur bokför jag i så fall det?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Underskottet blir redovisat som en förlust på konto 2099 debet  konto 8999 kredit i ditt bokslut och det underskottet får du kvitta mot framtida vinster kommande år.

Mikael
jp____7
MEDLEM

Jag frågar igen med ett mer detaljerat exempel för att vara säker på att jag får rätt svar. Jag hade nämligen förväntat mig att svaret skulle vara att jag bör bokföra en uppskjuten skattefordran eller liknande och därefter bokföra det redovisade resultatet efter skatt på kontona 2099 och 8999. I exemplet nedan har jag beskrivit vad jag tror att jag bör göra. Är jag ute och cyklar? Hur är det jag egentligen bör göra?

I resultaträkningen har jag Resultat före skatt 20 000 kr.

När jag räknar ut skattemässigt resultat är det -10 000 kr, på grund av att min kapitalförsäkring har stigit i värde med 30 000 kr.

Jag förväntar mig då att jag ska

1: Räkna ut skatten

-10 000 * 0,22 = -2 200 kr

2: Bokföra den negativa skatten som någon typ av skattefordran

1370 Uppskjuten skattefordran debet 2 200
8910 Årets skatt kredit 2 200

3: Räkna ut resultatet efter skatt

20 000 - 2 200 = 17 800 kr

4: Bokföra resultatet efter skatt

8999 Årets resultat debet 17 800
2099 Årets resultat kredit 17 800
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jp!

Vill slå ett slag för denna tråd. Det är en av våra mest lästa och populära trådar som förklara allt vad gäller årets resultat.

Ha det gott!

/Sofia