Säg att jag har köpt en printer från Sverige. Då bokför jag 3 rader: bankkonto, förbrukningsinventarier, ingående moms. Men nu har jag köpt en printer från Danmark (och inte betalat moms vid köptillfället). Det flesta exempel jag hittar ser ungefär såna här ut: Konto Benämning Debet Kredit 1931 Bankgiro, affärsbanken 100 000 4010 Varuinköp 100 000 4599 Justering, omvänd moms 100 000 4515 Inköp varor EU, 25 % 100 000 2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25 % 25 000 2645 Ingående moms utland 25 000 Det här väcker några frågor: - Vad gör alla rader? Framför allt undrar jag varför man inte kan ta bort 4515 och 4599. - Hur gör jag om jag vill få in beloppet på förbrukningsinventarier - byter jag ut 4010 mot förbrukningsinventarier? Tack!
... Visa mer