Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LoDidrik
MEDLEM

Bokföra slutskatt

Hej, jag känner mig lite osäker på hur jag ska bokföra inbetalningen till skatteverket av min slutskatt. Det jag har hittat är att det ska bokas på konto 2012, stämmer det?

När jag gör det så står summan med som förändring samt utgående under "Insättningar el uttag under året, 2012 Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)" på föregående årets balansräkning, och som ingående på samma rubrik på innevarande års balansräkning. Ska det vara så eller ska det bokas bort helt på något sätt?

Tacksam för svar

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag förmodar att detta gällen en enskild firma? 

Om svaret är ja på frågan ovan så kan betalningen av skatten bokföras mot antingen konto 2012 egna skatter eller 2013 Egna uttag.

/Joachim

LoDidrik
MEDLEM

Tack! Ja du har helt rätt, jag glömde skriva att det gäller enskild firma. Det är så jag har gjort, bokfört mot 2012. Men då är det alltså i sin ordning att detta "följer med" på balansräkningen in i nästa räkenskapsår? 

Hej

Det är i sin ordning. De ingående saldona på kontona i intervallet 2011 - 2019 bör du nolla i 2025 sedan och lägga skillnanden mellan dessa på konto 2010 eget kapital.

/Joachim