Ni som är proffs, kan ni hjälpa en amatör. kan man bokföra tex smartphone, internet, kontor hemma, eventuella rede kostnader som kunden betalar , osv.... i tex övriga externa kostnader min inte flik/kolumn koden eller bokföringskoden....
Första meningen i frågan förstod jag. En telefon är tillåtet att ha på firman för hur annars ska man kunna sköta verksamheten. Du behöver också internet och har du kontor hemma, kan du till viss del dra kostnader för det också.
Kostnader för telefon går mot konto 6212, internet skulle jag lägga på 6230. Hör med SKV om hur du kan beräkna fram kostanden du har för ett kontorsrum i hemmet. Om du tar kostnader för en resa till en kund och kunden skall betala, tar du kostnaden på avsett konto för det. När du sedan fakturerar kunden lägger du till en rad på fakturan och talar om att resekostander är si och så mycket. Intäkter läggs på ett konto som börjar på 3.
Ett bra sätt att kika på vilka konton som kan användas är att gå till bas.se och ladda hem en kontoplan där.
Del två av din fråga förstod jag inte, är jag rädd...
//L
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.